Abstract: Projektets syfte är att ta fram fakta om hur mycket och vilken sorts fraktion av olja som avdunstar vid värmning av en sludge/länsvattenblandning till 110◦C. En tidigare pilotstudie har indikerat att kondensatet från värmning av en sludge/länsvattenblandning till 110◦C kan innehålla så mycket som 5000-10000ppm kolväten (i dekanekvivalenter), vilket kan jämföras med de 15ppm som är tillåtet att släppa ut i länsvatten. Projektets mål är att resultaten kan användas som underlag i Transportstyrelsens planerade inlaga till IMO Sub-Committee on Pollution Prevention and Response (PPR) i februari 2019, rörande möjlighet till skärpt regelverk avseende kokning av sludge och länsvatten ombord på fartyg.
Abstract: The purpose of the project is to produce facts about how much and what kind of fraction of oil evaporates when heating a sludge / bilge water mixture to 110◦C. A previous pilot study has indicated that the condensate from heating a sludge / bilge water mixture to 110◦C may contain as much as 5000-10000ppm hydrocarbons (in decane equivalents), which can be compared to the 15ppm which is allowed to discharge into the bilge water. The aim of the project is that the results can be used as a basis for the Swedish Transport Agency's planned submissions to the IMO Sub-Committee on Pollution Prevention and Response (PPR) in February 2019, regarding the possibility of stricter regulations regarding cooking of sludge and bilge water on board ships.