Abstract: Sweden-China Bridge 2.0 bygger på den forskning som Sweden-China Bridge 1.0 genomfört och avser vidareutveckla den etablerade akademisk-industriella plattformen för kommunikation och lärande mellan Kina och Sverige avseende elektrifiering av transportsystemet i Kina och i Sverige. Plattformens centrala aktörer är akademierna, instituten och industrin i båda länderna. Sweden-China Bridge 2.0 avser lyfta fokus i forskningen från enskilda tekniker för elektrifiering av transportsystemet till att studera dynamiken och komplexiteten av elektrifiering av transporter utifrån ett dynamiskt systemperspektiv, där projektet betraktar fordonet som ett integrerat system bestående av olika sammankopplade tekniker. Dessa måste knytas samman med andra system utanför fordonet som kontroll, övervaknings och styrsystem, intelligenta vägar och smarta städer för att skapa värden i transformeringen till förnybar och ren energi, för samhället och miljön.Abstract: Sweden-China Bridge 2.0 is based on the research carried out by Sweden-China Bridge 1.0 and intended to further develop the established platform for communication and learning between China and Sweden regarding the electrification of the transport system in China. The platform's key players are academies, institutes, and industries in both countries. Sweden-China Bridge 2.0 intends to raise the focus of research to study the electrification of transport from a system perspective where the project views the vehicle as a system consisting of various coherent and integrated technologies that must be integrated into other systems such as intelligent roads, digitalized intelligent energy systems, and smart cities. The traditional vehicles were electromechanical and did not support integrating into external systems.