National Transport Library Research Database

BeFo 511 – Optimering av geoelektrisk tomografi för undermarksbyggande – steg 2 (BeFo 511 – Optimisation of geoelectrical tomography for underground construction applications – Step 2)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-01-01 -- 2025-03-03 Registration number:
  • Trafikverket 2022/137566
Subject(s): Abstract: Det övergripande syftet är att bidra till att skapa bättre ingenjörsgeologiska förväntningsmodeller med avseende på bergkvalitet och djup till berg genom att utveckla bättre förundersökningsteknik, för att bidra till ett miljömässigt och ekonomiskt mera hållbart byggande genom minimering av geologisk risk. Målet är att öka tids- och kostnadseffektiviteten för DCIP (Direct Current resistivity and Induced Polarisation) tomografi genom forskning kring och utveckling av undersökningstekniken, för att möjliggöra skapandet av bergmodeller med bättre upplösning i 3D och mindre osäkerheter i bestämningen av materialegenskaperna. Projektets specifika mål är anpassa och utveckla mätmetodik och mätteknik så att man på ett mera tids- och kostnadseffektivt sätt kan genomföra DCIP tomografi i 3D, med förbättrad datakvalitet och kvantifiering av denna. I målet ingår att utveckla en hårdvaruprototyp med tillhörande programvara för att möjliggöra test och utvärdering av utvecklad metodik och teknik i full skala. Steg 1 omfattade analys av hur mångkanalig mätning ska konfigureras för att optimera informationsinnehåll och signalbrusförhållande i mätdata, och hur mätmetodik och mätkonfigurationer kan anpassas för det. Detta har legat till grund för anpassning och utveckling av en instrumentprototyp. Test, verifiering och utvärdering av prototypen görs i laboratorium och i begränsad fältskala. I Steg 2, som denna ansökan avser, vidareutvecklas metodiken med avseende på 3D-undersökning, där numerisk modellering är ett centralt verktyg. Instrumentprototypen vidareutvecklas genom att implementera stöd för synkroniserad mätning med och strömsändning från flera instrument samtidigt. Test, verifiering och utvärdering av prototypen från steg 2 görs i laboratorium och i begränsad fältskala, och ligger till grund för justering av algoritmer och instrumentprogramvara. Fullskaliga fältförsök genomförs i Steg 3. I slutet av varje steg görs utvärdering och rapportering, med den största utåtriktade resultatspridningen i slutet av Steg 3.Abstract: The overall aim is to help create better engineering geological conceptual models, regarding groundwater occurrence, rock quality and depth to rock by developing better pre-investigation technology, in order to contribute to environmentally and economically more sustainable construction by minimisation of geological risk. The goal is to increase the time and cost efficiency of DCIP (Direct Current resistivity and Induced Polarization) tomography through research on and development of the surveying technique, to enable the creation of rock models with better resolution in 3D and less uncertainties in the determination of the material properties. The project's specific goals are to adapt and develop measurement methodology and measurement technology so that in a more time and cost-effective way, DCIP tomography can be implemented in 3D, with improved data quality and quantification thereof. The goal includes developing a hardware prototype with associated software to enable testing and evaluation of developed methodology and technology at full scale. Step 1 included analysis of how multi-channel measurement should be configured to optimize information content and signal-to-noise ratio in measurement data, and how measurement methodology and measurement configurations can be adapted for it. This has been the basis for adaptation and development of an instrument prototype. Testing, verification and evaluation of the prototype is done in the laboratory and on a limited field scale. In Step 2, to which this application relates, the methodology is further developed with respect to 3D surveying, where numerical modelling is a central tool. The instrument prototype is further developed by implementing support for synchronized measurement with and power transmission from several instruments simultaneously. Testing, verification and evaluation of the prototype is done in the laboratory and on a limited field scale, to be used as basis for adjusting algorithms and instrument software. Full-scale field trials are carried out in Step 3. At the end of each step, evaluation and reporting is done, with the largest communication of results at the end of Step 3.
Item type: