National Transport Library Research Database

KAJT - Doktorandprojekt tågsimulering och ERTMS (KAJT - PhD project train simulation and ERTMS)

  • Thorslund, Birgitta
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-01-01 -- 2022-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/6490
Subject(s): Online resources: Abstract: *KAJT* Forskningsprojektet ” KAJT Doktorandprojekt tågsimulering och ERTMS” drivs inom ramen för KAJT Branschprogram kapacitet i järnvägstrafiken”, vilket är en forskningssamverkan där Trafikverket och VTI deltar. Projektet pågår under tidsperioden 2019-01-01 till 2021-10-30. *Forskningsprojektet* Projektet syfte är att utföra forskning inom området tågsimulering och ERTMS. VTI är Foi utförare och arbetet sker på uppdrag och i samverkan med Trafikverket. Projektet är ett doktorand projekt och den tänkta doktoranden är Tomas Rosberg. Det finns ett behov av ökad kunskap om ERTMS, samt metoder kopplat till ERTMS utifrån simulering, projektering och teknikutveckling. Projektet är fortsättning till en förstudie som genomförs under perioden 2018-02-15 – 2018-10-30. Doktorandprojektet inriktas mot körsimulering och ERTMS och har målet att öka förståelsen för vad som påverkar kapacitet och körbarhet samt på vilket sätt. Effekter av signalsystem på kapacitet och förarbeteende kommer att undersökas med hjälp av både simulatorer för tågkörning och för tidtabellsplanering. Den huvudsakliga forskningsfrågan är: Hur interagerar kapacitet, signalsystem och förarbeteende? Denna kommer att besvaras med hjälp av delfrågor, vilka bygger på varandra: 1. Hur förändras följande förutsättningar vid lok- och motorvagnståg med övergången från ATC och STM till ERMTS? (Förarbeteende, körtider/gångtider, kapacitet, headway, punktlighet, tidtabellspla-nering och operativ drift, signaloptimering. 2. Hur bör parametersättning (simuleringsparametrar, dynamiska parametrar) anpassas för en bättre kapacitetsplanering? 3a. Hur kan vi dra nytta av resultaten från 1 och 2 vid projektering, körbarhetsanalyser och signal-optimering? 3b Hur ska framtidens signalsystem för ERTMS utformas? Att bevaka och uppdateera foi området tågsimulering och ERTMS utifrån att teknikutveckling och implementering fortskrider i Sverige och Europa. * Samverkan med omvärld * Projektet kommer att ha samverkan med KAJT, Tuffa nätverket och Railsys användargrupp. Trafikverket är huvudintres-sent Planering kapacitetscenter utifrån analyser, även Trafikverkets ERTMS projekt är en viktig intressent. * Projekorganisation * Styrning av arbetet sker genom dess kontaktperson eller annan av Trafikverket utsedd person. Trafikverkets kontaktper-son är Magnus Wahlborg * Resultatredovisning * VTI skall leverera lägesrapporter enligt nedan: * Lägesrapport 1 november 2019 * Lägesrapport 2 maj 2020 * Lägesrapport 3 november 2020 * Lägesrapport 4 maj 2021. VTI ska leverera slutrapport senast 30 oktober 2021. Lägesrapporterna skall avges halvårsvis. Den ena avges således senast den 30 maj varje år och denna rapport, som kan vara av mindre omfattning, skall framgå forskningens innehåll och resultat vid aktuell tidpunkt. Den andra lägesrapporten skall avges senast den 30 november varje år och skall vara mer omfattande än den först-nämnda halvårsrapporten. Rapporten skall omfatta redogörelse av i vart fall följande. Projektets läge i förhållande till projektplanen 1. Utfört arbete och aktuell projektplan 2. Kunskapsutbyte, ev internationellt samarbete 3. Undervisningsinsatser, kunskapsspridning via konferenser/seminarier/kurser 4. Ev publicering 5. Personalförändringar 6. Kostnadsuppföljning. Uppgifter om slutrapportering och eventuella leveranser i form av prototyper, databaser, demonstrationer el dyl. * Utbetalning * Bidraget utbetalas till VTI mot faktura enligt följande: Första utbetalningen sker med 310 tusen kr efter avtalets påskrift. Andra utbetalning sker med 1 000 tusen kr efter det att Trafikverket erhållit lägesrapport 1 november 2019 Tredje utbetalning sker med 500 tusen kr efter det att Trafikverket erhållit lägesrapport 2 maj 2020.Fjärde utbetalning sker med 700 tusen kr efter det att Trafikverket erhållit lägesrapport 3 november 2020. Femte utbetalning sker med 500 tusen kr efter det att Trafikverket erhållit lägesrapport 4 maj 2021. Slutbetalning sker med 590 tusen kr efter slutredovisning november 2021.Abstract: PhD Project about trainsimulation and ERTMS, the goal is to increase knowledge about what have impact on capacity and drivability of a trainpath and in what way. Effects about signalling system on capacity and driving behaviour will be studied by train simulator and microsimulation train traffic simulator.
Item type: