National Transport Library Research Database

Modellering av mikromobilitet (M3): Resmönster, potential och utformning av delade elskotertjänster (M3: Travel with micromobility)

  • Jenelius, Erik
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-07-01 -- 2023-12-15 Registration number:
  • Trafikverket 2021/22609
Subject(s): Online resources: Abstract: Under de senaste åren har många städer upplevt ankomsten av den så kallade fjärde generationen av mikromobilitetstjänster. Dessa system innebär två huvudsakliga tekniska förbättringar: dockningsfria säkerhetssystem och elektrisk kraftassistans. Dessa tar bort behovet av infrastruktur, ger mer flexibilitet när det gäller resors start- och målpunkter, samt ökar hastigheterna och utvidgar den potentiella efterfrågan eftersom fysiska begränsningar för användare i vissa miljöer minskar. Denna typ av mikromobilitetstjänster har fått en snabb spridning som framför allt bygger på elskotern. Merparten av ökningen av mikromobilitetsresor kommer från delade elskotertjänster, vilket gör det mycket angeläget att ta itu med deras effekter på bland annat resebeteende, hållbarhet, säkerhet och utnyttjandet av stadsrummet. Många städer har genomfört olika typer av åtgärder för att reglera den oordnade bilden som härrör från elskoterresor och -parkering. Företagen arbetar för att förbättra effektiviteten i tjänsterna ur ett miljöperspektiv. Syftet med det här projektet är dock först och främst att skapa en bättre förståelse för hur människor använder tjänsten och hur deras resmönster ser ut, för att identifiera vilken typ av resor som utgör marknadsnischen i den totala mobiliteten. Denna analys kommer att ge flera utdata som kan hjälpa till att förbättra strategierna för utformning av tjänster: geografiska områden, rumslig och tidsmässig fördelning av skotrar eller dimensionering av flottan. Abstract: In recent years, cities have experienced the arrival of the so-called fourth generation of micromobility services. These systems involve two main technical improvements: dock-free safety systems and electric power assistance. These remove the need for infrastructure, provide more flexibility in terms of travel start and finish points, and increase speeds and expand potential demand as physical constraints for users in certain environments decrease. This type of micromobility services has spread rapidly, primarily based on the e-scooter. Most of the increase in micro-mobility travel comes from shared e-scooter services, which makes it very important to address their effects on, among other things, travel behavior, sustainability, safety and the utilization of urban space. Many cities have implemented various types of measures to regulate the disordered image that results from e-scooter travel and parking. The companies work to improve the efficiency of the services from an environmental perspective. However, the purpose of this project is first and foremost to create a better understanding of how people use the service and what their travel patterns look like, in order to identify the type of travel that constitutes the market niche in total mobility. This analysis will provide several outputs that can help improve service design strategies
Item type: