Abstract: Vägarnas infrastruktur utgör i de flesta länder en betydande samhällsverksamhet. Eftersom trafikens infrastruktur utgör en så pass betydande verksamhet är det viktigt att denna kartläggs och analyseras. Behovet av sådan information finns både internt inom Vägverket för att styra och optimera verksamheten och för den externa kommunikationen. I samband med olika tillståndärenden är det helt nödvändigt att relevant information om infrastrukturen kan presenteras även ur ett livscykelperspektiv även om fokus ligger på den platsspecifika verksamheten.
En förutsättning för detta tillvägagångssätt är att grundläggande information (miljö, energibalanser, klimatdata) om vägens infrastruktur finns tillgänglig. Syftet med det föreliggande projektet är att ge Vägverket ett modernt och dynamiskt verktyg för att genomföra systemanalyser i ett helhetsperspektiv av vägens hela infrastruktur. Systemet skall inkludera byggnation, drift och underhåll. Modellen skall även inkludera ekonomisk information i form av LCC (Life Cycle Cost).Abstract: The road network and its infrastructure constitute a significant amount of activities in the society and the impact on the society is large. The large scale of the entire road network system in the society makes it very important to characterize and analyze the entire system from different perspectives. The need for such information exist both internally at the Swedish Road Administration (Vägverket) for control and optimization of the work and for the external communication. This type of information is vital in different type of construction permissions, for environmental impact assessments (EIA) and strategic environmental assessments (SEA), for planning and design of road networks and for economic calculations. A life cycle perspective is also desirable even if the focus is on the local environmental consequences.
A necessary condition for this type of analysis is that fundamental environmental information can be calculated for the entire road network system. The aim of this project is to develop tools to make this type of calculation possible. The information shall include environmental data, material flow data, energy data and economic data. The aim of this project is thus to provide the Swedish Road Administration with a flexible and dynamic tool for environmental calculations of entire road network systems (roads, bridges, tunnels etc.). The system will include construction, operation and maintenance. The model will also include economic information in the form of LCC (Life Cycle Cost).