National Transport Library Research Database

Personbilars optimala livslängd utifrån perspektiven resursanvändning, emissioner och trafiksäkerhet (BILLIV) (The optimal lifespan of passenger cars from the perspectives of resource use, emissions and traffic safety (BILLIV))

  • Hedvall, Klas
  • Stiftelsen Chalmers Industriteknik, Stiftelse, 857204-7713
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-02-01 -- 2023-03-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/50701
Subject(s): Online resources: Abstract: Sverige har målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter utom flyg med 70 procent till 2030, från 2010-nivån, och att vara fossilfritt 2045. Men utsläppen av växthusgaser från vägtransporter ökar fortfarande och en kraftigt bidragande faktor är utsläpp från personbilar som körs i genomsnitt 17 år i Sverige. För att nå målnivån för år 2030 anses elektrifiering, biodrivmedel, effektivare fordon och ett nytt transportupplägg vara viktiga möjliggörare. För att påskynda omställning till en mer hållbar fordonsflotta av personbilar, som är mer energieffektiv och till större del eldriven, är det viktigt att skapa kunskap om den optimala tidpunkten för att byta ut föråldrade bilar utifrån perspektiven resursanvändning, emissioner och trafiksäkerhet. Tidpunkten när en gammal personbil ska byts ut mot ett nyare behöver utredas. Användning av fysiska resurser under tillverkning och återvinning, emissioner från tillverkning och användning samt trafiksäkerhetsaspekter behöver betraktas i beräkningen. Chalmers Industriteknik och IVL önskar genomföra ett projekt med syfte att utreda personbilars optimala livslängd utifrån perspektiven resursanvändning, emissioner och trafiksäkerhet samt lyfta fram potentiella åtgärder för att påverka aspekterna i en önskvärd riktning. Projektet använder sig av litteratur, relevanta metoder och modeller så som livscykelberäkningar (LCA) för att identifiera faktorer med betydande påverkan på den optimala livslängden för personbilar. Projektet förväntas resultera i beräkningar och slutsatser som kan användas som viktiga underlag for politiska beslutfattare, bilägare, bilindustrin och återvinningsindustrin. Abstract: Sweden has the goal of reducing greenhouse gas emissions from domestic transport, except from air transport, by 70 percent by 2030 compared to the 2010 level and to be fossil-free by 2045. But greenhouse gas emissions from road transport are still increasing and a large contributor are private vehicles which are driven an average of 17 years in Sweden. To reach the 2030-target level approaches like electrification, biofuels, more efficient vehicles, and a new transport system, are considered as possible solutions. To accelerate the transition to a more sustainable vehicle fleet that is more energy efficient and largely electric, it is important to build up the knowledge when the optimal time is to replace the cars from the perspectives of resource use, environmental impact and traffic safety. The point of time when an old car is to be replaced with a newer one is necessary to investigate. The use of physical resources during production and recycling, emissions from production and usage, as well as road safety aspects need to be considered in the calculation. Chalmers Industriteknik and IVL want to carry out a project with the aim of investigating the optimal lifespan of passenger cars from the perspectives of resource use, emissions and traffic safety, and highlight potential measures to influence the aspects in a desirable direction. The project uses literature, relevant methods and models such as life cycle assessment (LCA) to calculate factors that impact the optimal lifespan of passenger cars. The project is expected to result in calculations and conclusions that provide an important basis for political decision-makers, car owners, the car industry, and the recycling industry.
Item type: