National Transport Library Research Database

Utformning av servicefönster för varierande trafik- och underhållssituationer (UHF) (Optimizing maintenance windows for different conditions)

  • Lidén, Tomas
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-02-01 -- 2020-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/132231
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att vidareutveckla och skapa praktisk nytta av den optimeringsmodell för servicefönster som har tagits fram inom projektet Effektiv planering av järnvägsunderhåll – servicefönster. Genom att jämföra resultat från modellen med verklig planering och utfall ska lärdomar kunna dras om hur servicefönster bör utformas, samt en ökad samstämmighet skapas mellan modell och verklighet. Arbetet bedrivs i nära samarbete med en projektgrupp på Trafikverket, med syfte att öka medvetenhet, verklighetsförankring och förutsättningar för praktisk användning av dylika modeller. Det långsiktiga målet är att förbättra utformningen av servicefönster. Projektet pågår från februari 2019 till juni 2020, med en totalbudget på 1 800 kkr, varav 1 250 kkr ligger på forskningsutföraren och 550 kkr på Trafikverket. Abstract: The project aims at further improving, and creating practical benefits of, the optimization model for maintenance windows which has been developed in the project Efficient planning of railway infrastructure maintenance. By comparing results from the model with actual plans and outcomes, experiences and knowledge will be obtained about how maintenance windows should be designed, as well as creating better matching between model and reality. The work will be conducted in close cooperation with a project group at Trafikverket, with the purpose of improving awareness, validation and preconditions for practical use of such models. The long-term goal is to improve how maintenance windows are designed and used in practice. The project is conducted between February 2019 and June 2020, with a budget of 1 800 KSEK, of which 1 250 KSEK is devoted to the researching part and 550 KSEK to Trafikverket.
Item type: