Abstract: AB Volvo planerar att tillsammans med rederi- och logistikföretaget DFDS under 2021 börja köra en transportslinga med en automatiserad, förarlös och eldriven dragbil som kallas Vera. Även Trafikverket är genom sitt interna projekt ”Tranzport” partner i förberedelserna av Vera. Transportslingan går dels i ett inhägnat terminalområde, dels på allmän väg i ett industriområde med korsningar, cirkulationsplatser, busshållplatser, övergångsställen samt gång- och cykelbanor. Med Vera finns en första unik möjlighet att få praktisk erfarenhet kring hur en automatiserad dragbil som Vera tar sig fram på allmän väg och interagerar med andra trafikanter. Syftet med det här projektet är att utreda på vilka sätt trafiksäkerheten på körsträckan påverkas av Vera, i positiv såväl som negativ riktning. Här avses alla faktorer som direkt och indirekt kan påverka trafiksäkerheten. Projektet kommer att utföra i) en kunskapssammanställning över autonoma fordon, trafiksäkerhet och interaktion med andra trafikanter, ii) skrivbordsanalyser av tänkbara faktorer och deras effekter på trafiksäkerheten, iii) intervjuer och workshops med representanter från AB Volvo, Trafikverket och Transportstyrelsen, iv) fältstudier på vägsträckan där Vera planeras att köra. Forskningsprojektet kommer att ge värdefulla erfarenheter och kunskaper över hur Vera påverkar trafiksäkerheten på den aktuella vägsträckan. Detta är i vidare mening även värdefullt för att kunna göra riskbedömningar kopplat till stegvis introduktion av automatiserade fordon och av betydelse för transportsystemets måluppfyllelse. Vidare bidrar projektets resultat till utformningen av regelverk kring automatiserade fordon på allmän väg, och regelverk specifika för automatiserade lastbilar. Även hur vägar och gator ska utformas för att underlätta för automatiserade fordon att ta sig fram på ett smidigt och trafiksäkert sätt bland andra trafikanter.
Abstract: AB Volvo is together with the shipping and logistics company DFDS planning to drive a transport route in 2021 with an automated, driverless, and electric tractor unit called Vera. The Swedish Transport Administration is also partner in the preparation of Vera through its internal project "Tranzport". The transport route runs partly in a fenced terminal area and partly on a public road in an industrial area with intersections, circulation points, bus stops, pedestrian crossings and walking and cycling paths. Vera offers a first unique opportunity to gain practical experience of how an automated tractor unit like Vera makes its way on public roads and interacts with other road users. The aim of this project is to investigate how road safety on the route is affected by Vera, in a positive as well as negative direction. All factors are considered that may have a direct and indirect impact on road safety. The project will carry out (i) a knowledge summary of autonomous vehicles, road safety and interaction with other road users, (ii) desk analyses of possible factors and their effects on road safety, (iii) interviews and workshops with representatives from AB Volvo, the Swedish Transport Administration and the Swedish Transport Agency, iv) field studies on the road section where Vera is scheduled to drive. The research project will provide valuable experience and knowledge of how Vera affects road safety on the road section in question. In a broader sense, this is also valuable to allow for risk assessments linked to the step-by-step introduction of automated vehicles and of importance for the achievement of the transport system. Furthermore, the results of the project contribute to the design of regulations around automated vehicles on public roads, and regulations specific to automated trucks. In addition, how roads and streets should be designed to make it easier for automated vehicles to move around smoothly and safely among other road users.