National Transport Library Research Database

Omvandling av slåttermaterial från vägkanter till biogas: Utvärdering energipotential och teknik (Species rich energy production along road verges: evaluation energy potential and technology)

  • Emilsson, Tobias
  • Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Universitet eller högskola, 202100-2817
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-10-01 -- 2024-02-19 Registration number:
  • Trafikverket 2020/114918
Subject(s): Online resources: Abstract: Det övergripande syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka hur vägkantsslåtter med uppsamling av vegetation kan användas för energiutvinning samtidigt som man ökar artrikedom på vägkanter. Forskningsprojektet är kopplat till Trafikverkets pågående pilotprojekt Artrik Energiutvinning där en ny metod för slåtter av vägkanter kombineras med uppsamling, transport till biogasanläggning och produktion av biogas av vägkants¬vegetationen. Trafikverkets pilotprojekt står för kostnader för inköp av slåtteraggregat, mätutrustning (LogMaster-system) samt ökade driftkostnader. Pilotprojektet är finansierat internt av Trafikverket Planering och genomförs som ett tillägg till befintligt baskontrakt. Detta nu sökta projekt avser ett forskningsprojekt för att följa och utvärdera det pilotprojekt som redan är under genomförande. Själva forskningen syftar framförallt till att utvärdera vilken energipotential det finns i det uppsamlade materialet, främst som biogassubstrat, och hur insamlingen, förbehandlingen och omvandlingen av materialet kan optimeras. Vidare kommer vi att utvärdera vilka effekter som uppsamlingen av materialet kommer att ha på vägkanternas vegetationssammansättning. Målsättningen med projektet är att utvärdera en för Sverige ny teknik för skörd och uppsamling av gräsartad vegetation längs vägar. Vi har som mål att utvärdera om vägkantsgräset håller tillräckligt hög renhet och kvalitet för att kunna använda det direkt i en biogasanläggning eller om det behövs några förberedande åtgärder. Målet med denna del av projektet är att utvärdera hur mycket energi som kan utvinnas av det insamlade materialet som biogas, hur mycket energi som går åt vid skörd, uppsamling och transport av materialet till biogasanläggningen samt eventuella energiförluster under lagring, ev. förbehandling och omvandling till biogas. Målsättningen i piloten är att samla in minst 1000 ton vägkantsvegetation, mät som ts, för produktion av biogas under de tre åren som piloten genomförs. Detta är en förutsättning för att få tillräcklig skala på både skörd och biogasproduktion, vilket krävs för att få tillförlitlig data kring systemets effektivitet. Projektet har också som mål att testa ett nytt system för insamling data på maskineffektivitet. Denna typ av system är vanligt inom jord- och skogsbruk och möjliggör insamling och behandling av data kring maskiners positionering, energianvändning och körsträckor i realtid, utan att man behöver fysiskt närvara vid maskinen. Vi har också som mål att utvärdera hur skörd med uppsamling påverkar vegetationens utveckling och vägkanternas produktionsförmåga. Av speciellt intresse är hur skörd kan påverka förekomst av invasiva arter och om klippaggregat och skördelogistik riskerar att sprida dessa på olika sätt. Vi planerar därför översiktligt att även undersöka om dessa invasiva arter kan sprida sig genom frö eller andra växtdelar till åkermark, via den biogödsel som produceras som biprodukt vid produktionen av biogas utifrån vägkantsvegetationen. Abstract: The overall aim with this project is to increase our understanding on how road verges can be used for biomass harvest and subsequent energy conversion at the same time as improving ecological and biological values of the road environment. The research project will be connected to an ongoing pilot project where a new type of grass cutting head, Herder ecological mower, is combined with a tractor trailer and subsequent transport and energy conversion of the substrate to biogas. This application is only directed towards the research and data collection related to the pilot project as all costs related to the harvest and transport of the road verge grass material is handled within the pilot project. The research project will focus on evaluating the energy potential of different types of roadside environments, the collection and transport of the grass material, and the conversion of the material to biogas. The effect of the harvest on the vegetation community will also be explored. The overall aim is to evaluate the energy budget for the harvest, transportation and conversion. The pilot aims to collect at least 1000 metric ton of dry weight grass substrate during the 3-year duration of the project. This size of harvest is needed to get reliable results in for both harvest and biogas conversion efficiency. The project will utilize existing technology, LogMaster, from the agricultural sector for data collection on energy use and travel distance during transport and harvest. The project will also try evaluate how the actual harvest will influence the occurrence of potentially invasive species and if the harvest might increase the spread of invasive plants. We also plan to provide an overview whether these invasive species can spread through seeds or other plant parts to arable land, via the bio-fertilizer that is produced as a by-product in the production of biogas based on roadside vegetation.
Item type: