National Transport Library Research Database

BVFF: Effektiv reparation av betongvägar (BVFF: Effective repair of concrete roads)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-10-01 -- 2024-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/93204
Subject(s): Online resources: Abstract: Asfalt är det dominerande beläggningsmaterialet i vårt land. Under vissa förutsättningar kan betong dock konkurrera. Det gäller högtrafikerade vägar (nära staden), ytor med stillastående, koncentrerade laster (t.ex. busshållplatser & industriytor) och i tunnlar med särskilda krav på livslängd, beständighet, ljushet, brandbeständighet. Betongvägar har sällan skador men ifall de skadas krävs snabba reparationsåtgärder. Teknik med förtillverkade betongplattor finns i USA men tekniken behöver anpassas till svenska förhållanden. Det är syftet med föreliggande projekt som innehåller följande steg: (1) Litteraturstudier, (2) Genomförande av en internationell workshop för att ta del av inte minst amerikansk erfarenheter, (3) Utveckling av prototyp i form av förtillverkad betongplatta, (4) Utveckling av bruk lämpligt för undergjutning och injektering av hålrum för dymlingar som förbinder plattor med varandra och befintlig betongväg, (5) Fullskaleförsök, (6) Rapport- och artikelskrivning. Akademiskt mål är en licentiatavhandling.Abstract: Asphalt is the predominant highway pavement material in Sweden. Under certain conditions, concrete may compete. That is valid for high volume traffic roads (close to urban areas), surfaces with standing, concentrated loads (e.g., bus stops & industrial pavements) and in tunnels with specific requirements on lifespan, durability, brightness, fire safety. Damages are rare on concrete pavements but if the appear there is a need for rapid repair. A repair technology based on using precast concrete slabs exist in US, but the technology has to be adapted to Swedish conditions. This is the aim with current project that contains the following steps: (i) Literature survey, (ii) Arranging an international workshop to benefit from not least American experiences, (iii) Development of a prototype to precast concrete slab, (iv) Development of a moisture suitable for under-casting and injection of openings for installing dowel bars connecting adjacent slabs and existing concrete pavement, (v) Full-scale tests, (vi) Report and paper writing. The academic goal is a licentiate degree.
Item type: