Abstract: Kollektivtrafiken är viktig för att skapa en god tillgänglighet i Sverige på ett hållbart sätt. För att rätt satsningar ska kunna göras behövs bra underlag i samhällsekonomiska kalkyler. Bland annat behövs information om trafikeringskostnader för bussar idag och i framtiden. Detta är en angelägen information för TRV i arbetet med att prioritera mellan olika infrastrukturprojekt men också för landets regioner som måste planera för framtidens kollektivtrafiklösningar. Framtidens busstrafik ser inte ut som den historiska. TRV antar i sin senaste basprognos att alla stadsbussar är elektrifierade och att annan busstrafik är klimatneutral 2040. Samtidigt baseras busstrafikens trafikeringskostnader i de samhällsekonomiska kalkylerna på fossildrivna bussar och är förhållandevis gamla och beaktar varken biogas och eldrift. Det finns således ett teknikglapp mellan utsläppsprestanda och trafikeringskostnader. TRV efterfrågar därför ett kortsiktigt forskningsprojekt för att kartlägga trafikeringskostnader och utsläppsprestanda för nuvarande bussflotta samt göra en prognos för motsvarande i ett 2045-perspektiv. Utgångspunkten är de förutsättningar som i övrigt gäller i basprognos 2020. De trafikeringskostnader som tas fram ska följa den struktur som nuvarande
trafikeringskostnader har så att de kan implementeras i Samkalk. I projektet är det viktigt att osäkerheter beaktas, t.ex. genom scenarioanalys av olika vägval avseende drivmedel som leder till klimatneutralitet 2045 analyseras. Det är också viktigt att beakta att trafikeringskostnaderna kan se olika ut för olika typer av bussar. I projektet måste det t.ex. redas ut om och hur kostnaden för laddinfrastruktur ska vara en del av trafikeringskostnaden. I projektet ska trafikeringskostnaderna tas fram på ett vetenskapligt sätt och den metod som används och de avvägning som görs ska motiveras och dokumenteras i slutrapporten.Abstract: To improve the accessibility in Sweden in a sustainable manner, public transportation plays an essential role. In order to properly prioritize between different investments options, decent appraisals are needed which in turn demands a lot of input in form of high-quality information. Among other things, information is needed on traffic costs for buses, today and in the future. This is not only important information for TRV, in the work of prioritizing between different infrastructure projects, but also for the Swedish regions that must design future public transport solutions. The bus service of the future does not look like the historical one. In its latest forecast, TRV assumes that all city buses are electrified and that other bus services will be climate neutral by 2040. At the same time, the traffic costs of bus traffic are relatively old and based on the economy of fossil-powered not taking into account buses running on biogas or electric power. Thus, there is a technology gap between the assumed emission performance and traffic costs. TRV is therefore requesting a short-term research project to map traffic costs and emission performance for the current bus fleet and make a forecast for the equivalent in a 2045 perspective. The starting point is the conditions that otherwise apply in TRV’s benchmark forecast. The traffic costs that are developed must follow the structure of current traffic costs so that they can be implemented in Samkalk. In the project, it is important that uncertainties are taken into account, e.g. through scenario analysis of different choices regarding fuels that results in climate neutrality in 2045. It is also important to take into account that the traffic costs may be different for different types of buses. For example, the project must clarify whether and how the cost of charging infrastructure should be part of the traffic cost. In the project, the traffic costs should be assessed in a scientific way at the same time as the methods used and the trade-offs made should be clearly justified and documented in the final report.