National Transport Library Research Database

Friktionsanalys och modellutveckling av friktionsdata för vägar med flera körfält (Friction analysis and model development of friction data for multi-lane roads)

  • Casselgren, Johan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-09-01 -- 2024-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/102568
Subject(s): Abstract: Uppkopplade fordon som samlar in data är redan en verklighet, Trafikverket har upphandlat friktionsdata från fordonsflottor (FCD) för att kunna möjliggöra bättre uppföljning gällande rådande friktion kopplat till kraven som ställs i Standard beskrivning väg (SBV) gällande vinterväghållning. Denna nya typ av data ställer nya krav på hur kontrollerna ska utföras då den nya data skapar utmaningar i hur den ska tolkas. Som exempel på vägar med flera körfält, där det kan vara olika friktion i olika körfält eller tvärsöver en körbana. Detta kan innebära att på samma vägsegment kan data visa både hög och låg friktion. Då uppstår frågan hur ska denna data tolkas i system som Grund Paket Drift (GPD). Då båda fallen faktiskt är korrekta. Idag finns ingen referensdata för att analysera och utveckla modeller för att hantera detta problem. Med ny teknik som har utvecklats i samarbete mellan Luleå tekniska universitet (LTU) och Klimator det så kallade Ahead systemet, skulle friktionsdata kunna samlas in både för det körfält som fordonet framförs på och för de omkringliggande körfälten. Detta kan ske automatiskt genom att montera Ahead system på ett antal lastbilar som körs i daglig trafik över hela Sverige. På det sättet kan data för olika väderförhållanden och olika vägklasser samlas in. Med data från Ahead i kombination med väderdata från VVIS kan en referensdatabank skapas och möjliggöra modellering/uppföljning av friktionsdata från fordonsflottor för vägar med flera körfält och blandade väglag. Denna referensdatabank kan sedan användas för att skapa modeller över hur FCD ska tolkas för vägar med flera körfält. Vilket är huvudsyftet med detta projekt.Abstract: Connected vehicles that collect data are already a reality, the Swedish Transport Administration has procured friction data from vehicle fleets (FCD) in order to enable better follow-up regarding prevailing friction linked to the requirements set in the Standard Road Description (SBV) regarding winter road maintenance. This new type of data places new demands on how the controls should be carried out, as the new data creates challenges in how it should be interpreted. As an example on roads with multiple lanes, where there may be different friction in different lanes or across a lane. This can mean that on the same road segment the data can show both high and low friction. Then the question arises how should this data be interpreted in systems such as Grund Paket Drift (GPD). As both cases are actually correct. Today, there is no reference data to analyze and develop models to deal with this problem. With new technology that has been developed in collaboration between Luleå University of Technology (LTU) and Klimator the so-called Ahead system, friction data could be collected both for the lane in which the vehicle is driven and for the surrounding lanes. This can be done automatically by mounting the Ahead system on a number of trucks that are driven in daily traffic all over Sweden. In this way, data for different weather conditions and different road classes can be collected. With data from Ahead in combination with weather data from VVIS, a reference database can be created and enable modeling/follow-up of friction data from vehicle fleets for roads with multiple lanes and mixed road conditions. This reference database can then be used to create models of how FCD should be interpreted for multi-lane roads. Which is the main purpose of this project.
Item type: