National Transport Library Research Database

Alternativa kemiska halkbekämpningsmedel på GCväg och trottoarer (ALT-salt) (Alternative chemical anti-slip agents on GC roads and pavements (ALT salt))

  • Blomqvist, Göran
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-10-01 -- 2025-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/115718
Subject(s): Abstract: Halkbekämpning av cykelbanor och trottoarer har fått ett förnyat intresse i samband med att aktivt resande ska främjas året om och i hela landet. Därigenom har även nya halkbekämpningsmetoder utvecklats för att vara särskilt anpassade till de förhållanden som råder på cykelbanor och trottoarer. Eftersom de processer som påverkar varaktigheten av halkbekämpningsmedel på cykelbanor och trottoarer skiljer sig åt från de som råder på bilvägar, där majoriteten av dagens kunskap om hur dessa fungerar i praktiken kommer ifrån, så blir effekten av olika medel annorlunda i de två fallen. Till exempel kan inte biltrafikens inverkan och omblandande egenskaper räknas med. Därför finns det behov av att studera några utvalda kemiska halkbekämpningsmedel utifrån de förhållanden som råder på just gång och cykelbanor och i ett föränderligt klimat. I detta projekt jämförs effekt och varaktighet av fyra olika halkbekämpningsmedel, som redan idag används på cykelbanor, trottoarer respektive flygplatser, de är: natriumklorid, kaliumformiat och så kallad Karlstadslake (blandning av NaCl och CaCl2). Dessutom specialstuderas möjligheten att använda så kallat cirkulärt salt utvunnet från flyg aska. De olika halkbekämpningsmedlen har olika miljömässiga för- och nackdelar och för att kunna jämföra dessa på ett relevant sätt behöver respektive medels positiva effekter och varaktighet först vara klarlagda. Jämförelserna utförs genom studier i laboratoriemiljö, på skyddad testbana med nerskalade saltspridare (VTI cykel testbana), skyddad testbana med autentiska driftmaskiner (Karlstads kommunala nedlagda flygfält) och slutligen i autentisk fullskala i Karlstads kommuns gatu- och cykelvägnät. Resultaten mynnar ut i råd och riktlinjer angående vilka medel som bör användas under vilka förhållanden, i vilka doser och med vilka intervall. I och med att kunskapen om respektive medels lämpliga givor och åtgärdsintervall blir känd är det också möjligt att utvärdera deras respektive miljöeffekter på ett jämförbart sätt.Abstract: Winter operations (snow clearance, anti- and de-icing) of cycle paths and sidewalks have received renewed interest in connection with the promotion of active travelling all year round and throughout the country. As a result, new methods have also been developed to be particularly adapted to the conditions that prevail on cycle paths and sidewalks. Since the processes that affect the durability of anti-icing agents on cycle paths and sidewalks differ from those on roads, where the majority of today's knowledge of how these work in practice comes from, the effect of different agents will be different in the two cases. For example, the impact and mixing characteristics of car traffic cannot be taken into account. Therefore, there is a need to study some selected chemical anti-slip agents based on the conditions prevailing on walking and cycling paths and in a changing climate. In this project, the effect and duration of four different anti-slip agents, which are already used today on cycle paths, sidewalks and airports respectively, are compared, they are: sodium chloride, potassium formate and Karlstadslake (mixture of NaCl and CaCl2). In addition, the possibility of using so-called circular salt extracted from fly ash is being specially studied. The different anti-slip agents have different environmental advantages and disadvantages, and in order to be able to compare these in a relevant way, the positive effects and duration of each agent must first be clarified. The comparisons are carried out through studies in a laboratory environment, on a protected test track with scaled-down salt spreaders (VTI cycle test track), a protected test track with authentic operating machines (Karlstad's municipal decommissioned airfield) and finally in an authentic full-scale environment in Karlstad municipality's street and cycle path network. The results result in advice and guidelines regarding which agents should be used under which conditions, in which doses and at what intervals. As the knowledge of the respective agents' appropriate doses and action intervals becomes known, it is also possible to evaluate their respective environmental effects in a comparable way.
Item type: