National Transport Library Research Database

Potentialstudie om säker väg- och fordonsintegrerad kurshållning (Integrated vehicle and road design for safe lane keeping support – a potential study)

  • Ahlström, Bodil
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-10-10 -- 2023-09-29 Registration number:
  • Trafikverket 2022/56603
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund: Fordon utrustas i allt högre grad av aktiva förarstödsystem för kurshållning medan äldre fordon saknar utrustning. Nya fordon har utvecklats i hög takt de senaste åren medan infrastrukturen inte har förändrats i lika hög takt. Flera typer av fordonssensorer används idag, t ex kamera, radar och lidar. I infrastrukturen används t ex vägmarkeringar, räffling, reflexstolpar och vägräcken. Under 2022 fick Trafikverket ett regeringsuppdrag om att möjliggöra användning av automatiserade fordon med förarstödjande teknik. Trafikverket har en restriktiv ställning till anpassningar av väginfrastrukturen för att stödja fordon med avancerade förarstödsystem, uppkoppling och automatiserade fordon (TRV 2021/147923, 2021-12-21), samtidigt som Trafikverket eftersträvar en standard på fysiska vägmarkeringar som beaktar de positiva trafiksäkerhetseffekter som fordon med avancerade förarstödsystem kan ge. Utgångspunkten är att intelligensen primärt finns i fordonen och inte i väginfrastrukturen. Idag finns alltså ett starkt fokus på hur väginfrastrukturen kan stödja fordon med avancerade förarstödsfunktioner men hur framtidens transportsystem med säker väg- och fordonsintegrerad kurshållning ser ut är oviss. Det är viktigt att hitta kostnadseffektiva innovationer för samspelet mellan väginfrastruktur och fordon. Det finns behov av en strategi för upprättande av långsiktig plan och på sikt kvarstår ett antal frågeställningar så som: * Vilka innovativa lösningar för robust lateral fordonspositionering kan leda till ett säkert transportsystem, inkl. fordonsutrustning och vägutformning samt svåra förhållanden (t ex snö, is, väta, smuts, dimma, mörker, bländning)? * Vilka avvägningar kring att modifiera väginfrastruktur kontra fordon är relevanta? * Vilka lösningar för robust lateral fordonspositionering är kostnadseffektiva i ett långsiktigt perspektiv? Syfte & Mål : Potentialstudie - En strategi för säker väg- och fordonsintegrerad kurshållning. Denna studie har som mål att definiera en strategi för att identifiera ett antal framtida lösningar där infrastrukturen stödjer kurshållningssystemen. Med fokus på trafiksäkerhet ska denna studie resultera i ett konkret förslag på en realistisk framtida lösning där tillförlitlig lateral fordonspositionering med tillräcklig precision kan uppnås. Den laterala fordonspositioneringen eftersträvas vara robust i både gynnsamma som svåra förhållanden. Metod: Kunskapsinhämtning/-sammanställning, frågeställningar konkretiseras, analys/prognos/antagande/scenarier, specificering av potentiella lösningar för fortsatt utvärdering och testning. Förväntade resultat: Projektet kommer att undersöka ett antal åtgärder med potential för förbättrad lateral fordonspositionering. Detta utifrån ett kostnad-/nyttoperspektiv för att identifiera åtgärder som är värda att gå vidare med. Potentialen för sensorteknik som ställer fundamentalt olika krav och har olika möjligheter kommer att utforskas, vilka är lidar-, radar- och visionsbaserade lösningar.Abstract: This study aims to define a strategy to identify a number of future solutions where the infrastructure supports the course keeping systems. With a focus on traffic safety, this study should result in a concrete proposal for a realistic future solution where reliable lateral vehicle positioning with sufficient precision can be achieved. The lateral vehicle positioning is sought to be robust in both favorable and difficult conditions. It is important to find cost-effective innovations for the interaction between road infrastructure and vehicles. There is a need for a strategy for establishing a long-term plan, and in the long term a number of issues remain such as: * What innovative solutions for robust lateral vehicle positioning can lead to a safe transport system, incl. vehicle equipment and road design as well as difficult conditions (e.g. snow, ice, wet, dirt, fog, darkness, and glare)? * What trade-offs of modifying road infrastructure versus vehicles are relevant? * Which solutions for robust lateral vehicle positioning are cost-effective in a long-term perspective? The project will investigate a number of measures with potential for improved lateral vehicle positioning. This is based on a cost/benefit perspective in order to identify measures that are worth proceeding with. The potential of sensor technologies that pose fundamentally different requirements and have different capabilities will be explored, which are lidar, radar and vision based solutions.
Item type: