National Transport Library Research Database

Utveckling av riskindexmetod för tunnelsäkerhetvärdering av Trafikverkets järnvägstunnlar (Development of an indexing method for risk assessesments of the Swedish Transport Administration's rail tunnels)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-03-01 -- 2025-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/84872
Subject(s): Abstract: Trafikverket saknar idag en praktiskt tillämpbar metod, ett verktyg och ett strukturerat arbetssätt för att inom teknikområdesgrupp tunnelsäkerhet till fullo kunna ta sitt ansvar som förvaltare av svensk järnvägsinfrastruktur. Det medför negativa konsekvenser för å ena sidan myndighetens lagstadgade skyldighet att identifiera, analysera och utvärdera samt åtgärda risker, och å andra sidan möjligheterna att bedriva ett effektivt underhåll av de delar och system som är relevanta för nödsituationer. Ytterst kan det medföra att de som vistas i Trafikverkets järnvägstunnlar (såsom passagerare, tågpersonal och drift- och underhållspersonal) utsätts för onödigt höga personrisker, och en icke försvarbar hantering av skattebetalarnas pengar. I det projekt som presenteras i denna projektspecifikation föreslås därför att en semikvantitativ metod för riskindexering utvecklas och testas som verktyg för att värdera säkerheten i Trafikverkets järnvägstunnlar. Metoden baseras på att risken (eller säkerheten) i en viss typ av anläggning eller verksamhet beskrivs i ett hierarkiskt system, i vilket olika identifierade parametrar och variabler (egenskaper med betydelse för säkerheten) med varierande betydelse tillåts ingå. Genom att härleda deras betydelse för Trafikverkets övergripande målsättning med tunnelsäkerhet, liksom hur de ska graderas när metoden tillämpas praktiskt, bedöms underhållsverksamheten inom teknikområdesgruppen avsevärt kunna effektiviseras. Inte minst för att Trafikverket med ökad förmåga, tillförlitlighet och validitet kommer att kunna övervaka och hantera risker samt utföra analyser av behov liksom bedömningar av effekter och konsekvenser av olika underhålls- och reinvesteringsåtgärder av detaljer som är relevanta för nödsituationer.Abstract: Today, the Swedish Transport administration lack a practical applicable method, tool and a systematic way of working to, within the field of tunnel safety, take its responsibility as infrastructure manager of Swedish railway. This results in negative consequences for, on one hand, the organization’s statutory obligation to assess and mitigate risks, and, on the other hand, the possibilities to conduct effective maintenance of parts and systems relevant to emergency situations. Ultimately, this can mean that those using the Swedish Transport Administration’s railway tunnels (such as passengers, train staff and maintenance staff) are exposed to unnecessarily high personal risks, and an indefensible handling of taxpayers’ money. In the project presented in this project specification, the development and testing of a semi-quantitative method for risk indexing as a tool to evaluate safety in the Swedish Transport Administration’s railway tunnels is therefore proposed. The method is based on the fact that the risk (or safety) in a certain type of facility or occupancy is described in a hierarchical system, in which various identified parameters and variables (properties of importance for safety) with varying importance are allowed to be included. By deriving their importance for the Swedish Transport Administration’s overall objective with tunnel safety, as well as how they should be graded when the method is applied practically, it is deemed that the maintenance within the field of railway tunnel safety can be made significantly more efficient. Not least because the Swedish Transport Administration, with increased ability, reliability and validity, will be able to monitor and manage risks and carry out analyzes of needs as well as assessments of effects and consequences of various maintenance and reinvestment measures of details that are relevant to emergency situations.
Item type: