National Transport Library Research Database

Infrastrukturmodellering för storskalig introduktion av elflyg och flygtrafikledning (MODELflyg) (Infrastructure modeling for large-scale introduction of electric aviation and air traffic control (MODEL aviation))

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-10-01 -- 2022-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/49822
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta projekt ämnar skapa förutsättningar för batterielektriskt flyg som en av pusselbitarna för ett hållbart och tillgängligt flyg, dels genom en fördjupad modelleringsstudie där faktiska flygdata används till utveckling av ett analysverktyg för elektrifiering av olika flygtransportflöden, men även utifrån ett flygtrafikledningsperspektiv. Ett fullt elektrifierat flyg kan innebära noll operationella utsläpp av växthusgaser, hög energieffektivitet, betydligt lägre bränsle- och underhållskostnader, lägre bullernivåer samt kortare start- och landningsbanor. Summerat kan elflygplan skapa ett nytt sätt att tänka kring transportslaget i allmänhet, där vi kan flyga hållbart och kostnadseffektivt även kortare sträckor, med mindre flygplan, direkt från där du är, till dit du ska. Men, för att möjliggöra introduktionen av elflyg som transportslag krävs planering och förberedelse av våra flygplatser. Finns det ingen tillräcklig infrastruktur på marken som klarar av att stödja elflygplan, så kommer vi inte komma någon vart. Således är det nödvändigt att redan nu undersöka och skapa indikationer på vilka krav som introduktionen av tekniken ställer på flygplatserna och lufttransportsystemet i sig - först då kan planeringsarbetet påbörjas.Abstract: This project aims to create the conditions for battery-electric aviation as one piece of the puzzle for sustainable and accessible aviation, partly through an in-depth modeling study where real flight data is used to develop an analysis tool for electrification of different air transport flows, but also from an air traffic management perspective. A fully electrified flight can mean zero operational greenhouse gas emissions, high energy efficiency, significantly lower fuel and maintenance costs, lower noise levels and shorter runways. In summary, electric aviation can create a new way of thinking about this mode of transport in general, where we can fly sustainably and cost-effectively, even on shorter distances, with smaller aircrafts, right from where you are, to where you are going. However, to enable the introduction of electric aviation, it will be crucial for our airports to plan and prepare for how to accept them. If there is no adequate infrastructure on the ground that can support electric aircrafts, we will not get anywhere. Thus, it is already necessary to investigate and create indications on what requirements the introduction of this technology puts on our airports and the air transport system itself - only when we know this, the actual preparation can be started.
Item type: