National Transport Library Research Database

Visionsstudie om framtidens transportinfrastruktur (Vision study on the future of transport infrastructure)

  • Koglin, Till
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-09-05 -- 2023-11-01 Registration number:
  • Trafikverket 2022/16163
Subject(s): Online resources: Abstract: Som följd av Corona-pandemin har en trend skapats med utflyttning från de mest urbana områdena till mer gröna områden i utkanterna av städerna eller på landsbygden, som möjliggör ett rymligare boende inkluderande arbetsrum, samt en närhet till naturen. Konsekvenser av detta är: • en utökad efterfrågan på digital närvaro på arbetsplatsen, samt en reduktion av resor till och från arbetsplatsen till 2-3 dagar i veckan. • längre avstånd till arbetsplatsen och därmed risk för utökat vägtrafikarbete i framtiden, trots den minskning av arbetsplatsresor som sker i nuläge. • utökad efterfrågan på digital service i form av e-handel, digitala vårdalternativ och fungerande bredband. • utökad efterfrågan på fungerande leveranser av e-handelsinköp, samt utökad fysisk service på landsbygden i form av obemannade dagligvarubutiker och servicenoder för hämtning och lämning av varor och tjänster, inkluderande matställen och ev distansarbetslokaler. • utökad behov av service med personal på landsbygden för social interaktion. • oklara konsekvenser avseende infrastrukturens dimensionering inkluderande drift och underhåll. • bättre infrastruktur avseende vägtrafik för hållbara vägtransporter på landsbygden som gång och cykel för att kunna hantera enkla ärenden. Projektet syftar till att ta sig an denna problematik för att förbättra tillgängligheten bl.a. genom att omprioritera planerade förändringar i väginfrastrukturen för optimering av hållbara vägtransporter. Detta sker genom utvecklandet av en vision med hjälp av tre seminarier, fördjupade studier samt samhällsekonomiska analyser.Abstract: As a result of the Corona pandemic, a trend has been created with relocation from the most urban areas to greener areas on the outskirts of cities or in the countryside, which enables more spacious housing including workspaces, as well as proximity to nature. Consequences of this are: • an increased demand for digital presence in the workplace, as well as a reduction in travel to and from the workplace to 2-3 days a week. • longer distance to the workplace and thus the risk of increased transport in the future, despite the reduction in workplace travel that is currently taking place. • increased demand for digital service in the form of e-commerce, digital healthcare alternatives and functioning broadband. • increased demand for functional deliveries of e-commerce purchases, as well as increased physical service in rural areas in the form of unmanned grocery stores and service nodes for pick-up and drop-off of goods and services, including restaurants and possibly teleworking premises increased need for services with rural staff for social interaction. • unclear consequences regarding the dimensioning of the infrastructure, including operation and maintenance. • better infrastructure for sustainable transport in rural areas such as walking and cycling to be able to handle simple matters. The project aims to address this problem in order to improve accessibility by reprioritising planned changes in road infrastructure for optimisation of sustainable road transport. This is done through the development of a vision with the help of three seminars, in-depth analyses and socio-economic analyses.
Item type: