Abstract: Projektet tar utgångspunkt i hållbart byggande av väginfrastruktur, cirkulär ekonomi och massbalans med fokus på att kunna nyttja så mycket bergmaterial som möjligt dvs även sådant som, idag av olika skäl, betraktas som olämpligt och körs på deponi. Omfattande mängder sulfidförande bergmaterial som produceras i samband med vägbyggnation skulle kunna användas direkt om det gick att säkerställa s k ringa risk för miljö och bibehållen funktion och beständighet hos vägkonstruktionen. Projektet är koordinerat med pågående projekt på Luleå Tekniska Universitet och fokuserar på de praktiska åtgärder kopplade till väg- och bankonstruktion som måste vidtas, dvs materialflöden till konstruktionen och funktion på strukturell nivå. Kort sagt, de tekniska förutsättningarna för en hållbar konstruktion och hållbart byggande. Projektet använder resultaten från de geokemiska studier man genomfört i Luleå och går vidare med väg/bankonstruktionen funktion och dess koppling till omgivningspåverkan genom lakning. Projektet tar fram nödvändiga underlag till kommande revision av Trafikverkets Handbok för hantering av sulfidförande bergarter.Abstract: The project takes as its starting point sustainable construction of road infrastructure, circular economy and mass balance with a focus on being able to use as much rock material as possible, i.e. even that which, today for various reasons, is considered unsuitable and goes to landfill. Extensive amounts of sulphide-bearing rockmaterial produced in connection with road construction could be used directly if it was possible to ensure a low risk to the environment and maintained function and durability of the road construction. The project is coordinated with ongoing projects at Luleå University of Technology and focuses on the practical measures linked to pavement constructions that must be taken, i.e. material flows for construction and function at structural level. In short, the technical requirements for sustainable structures and sustainable construction work. The project uses the results from the geochemical studies carried out in Luleå and proceeds with identified material choices for buffering and neutralization in the road structure and leachate. The project analyzes how these materials work together with traditional crushed rock material, the risk of road degradation and the impact of the various functions of the road structure. The project produces the necessary documents for the upcoming revision of the Swedish Transport Administration's Handbook for handling sulphide-bearing rocks.