National Transport Library Research Database

Osäkerhets- och känslighetsbedömning av kostnads-nyttoanalys baserad på disaggregerad transportmodell (Uncertainty and sensitivity assessment of cost-benefit analysis based on disaggregated transportation model)

  • Rydergren, Clas
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-09-01 -- 2024-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/48892
Subject(s): Abstract: Den osäkerhet som finns i utdata från dagens transportmodeller härrör från osäkerheter i en mängd olika antaganden, indata och modellens strukturella egenskaper. Variationerna i modellresultaten påverkar policy- och investeringsbeslut som fattas baserat på modellen och därmed policyns eller projektets attraktivitet. Osäkerhetsanalys är därför ett viktigt steg när man använder en modell, eftersom den gör det möjligt att kvantifiera variabiliteten av modellens resultat och de huvudsakliga orsakerna till denna variabilitet. Med ökad komplexitet hos moderna modeller blir osäkerhetsanalysen en icke-trivial uppgift som kräver ett systematiskt tillvägagångssätt med val av metoder med hänsyn till modellens input, struktur och beräkningsbörda. Målet med denna studie är att utföra en systematisk osäkerhets- och känslighetsanalys av kostnads-nyttoanalysen (utförs av SamKalk-modulen) för den nya agentbaserade Sampers-modellen (version 4). Studien syftar också till att stödja beslutsfattande och tillhandahålla information om variationerna av kostnads-nyttoanalysresultat och deras känslighet för modellparametrarna i Sampers.Abstract: Transport models inherit uncertainties in their outcomes due to a variety of assumptions, inputs, and their structural properties. The variations of the model outcomes affect policy and investment decisions made based on the model and, therefore, the viability of the policy or the project. Uncertainty analysis, therefore, is an essential step while using a model, as it allows to quantify the variability of the model outcomes and the main contributors to this variability. With the increase in complexity of modern travel demand models, the uncertainty analysis becomes a non-trivial task requiring systematic approach with selection of the methods considering the model inputs, structure and the computational burden. The main goal of this study is to perform systematic uncertainty and sensitivity analysis of the cost-benefits analysis (executed by SamKalk module) outcomes calculated based on the new agent-based Sampers model (version 4), leading to uncertainty reduction. The study also aims at supporting decision- and policymaking providing information on the range of variations of the cost-benefit analysis outcomes and their sensitivity to the Sampers model variables.
Item type: