Abstract: Normerna för luftkvalitet överskrids i Stockholm och detta beror främst på de lokala utsläppen från vägtrafiken. Studier har visat att vägtrafikens utsläpp av luftföroreningar, främst partiklar, kan leda till 470 förtida dödsfall varje år i Stockholms län. Detta är nästan 10 gånger fler än dödsfallen på grund av trafikolyckor. Mätningarna av luftföroreningshalterna övervakas på några få gator i Stockholm men det saknas den tidsmässiga och rumsliga upplösning som skulle krävas för att utforma effektiva stads-övergripande strategier för trafikplanering och trafikledning.
Målsättningarna med projektet är att
a) använda ett nätverk av innovativa och billiga luftkvalitet sensorer för att tillhandahålla tillräcklig rumslig och tidsmässig information om luftföroreningshalterna t.ex. NOx samt
b) genom att utnyttja dessa data i kombination med trafikmätningar skapa en integrerad modell för analys av trafikinducerad utsläpp nära motorvägar samt
c) utforma och utveckla gröna trafikhanteringsåtgärder (t.ex. eko-baserad VSL) för att minska trafik-påverkan på klimat och luftkvalitet och bidra till uppfyllandet av EU:s regelverk.
Abstract: Monitoring air quality and environmental conditions is an important activity. Many people, especially in cities, are exposed to higher levels of pollutants than the limit values according to EU and Swedish legislation. Road traffic emissions are the main cause of air pollution in urban environments. Vehicles emit nitrogen oxides (NOx), carbon monoxide (CO), volatile organic compounds (VOC), particulate matter (PM) etc., which are all major sources of air pollution. Traffic pollutants are of health concern. Studies show that critical pollutants from traffic, such as PM, can lead to the premature death of approximately 470 persons per year in the Stockholm County, almost 10 times higher than the annual number of deaths due to road accidents. Traffic generated greenhouse chemicals, such as CO2 and black carbon (BC), are also directly related to global climate changes.