National Transport Library Research Database

Framtidsscenarier inom transportområdet (FRITO) (FRITO)

  • Steins, Krisjanis
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-08-01 -- 2023-10-15 Registration number:
  • Trafikverket 2020/25086
Subject(s): Abstract: Vid större samhällsomfattande kriser samt vid höjd beredskap är det mycket viktigt att ha väl fungerande transportsystem, både för det civila samhällets behov och för att kunna stödja Försvarsmakten i dess uppdrag. På grund av den sällsynta karaktären av sådana händelser råder det en stor grad av osäkerhet vid planering, förberedelser och utveckling av rutiner och riktlinjer för hantering av konsekvenserna och de oundvikliga störningarna i transportsystemets funktion. För att minska denna osäkerhet och möjliggöra en mer transparent och systematisk ansats för utvärdering av bland annat planer, rutiner och riktlinjer, kan en uppsättning av framtida hotscenarion utvecklas. Syftet med denna studie är att stödja kunskapsutveckling, framtagande av nya metoder och verktyg, samt skapa underlag för efterföljande analyser för ökad robusthet och resiliens inom transportområdet, genom att ta fram och beskriva ett antal tänkbara framtidsscenarier. Målet med studien är att ta fram 4-8 framtidsscenarier som är skalbara, täcker olika geografiska områden, såväl städer som landsbygd, samt inkluderar flera olika transportslag.Abstract: During major societal emergencies as well as in a heightened state of alert, it is very important to have well-functioning transport systems, both for the needs of civil society and to be able to support the Swedish Armed Forces in their mission. Due to the rare nature of such events, there is a great deal of uncertainty in planning, preparation and development of routines and guidelines for dealing with the consequences and the unavoidable disruptions in the transport system. To reduce this uncertainty and enable a more transparent and systematic approach for evaluating plans, routines, and guidelines, among other things, a set of future threat scenarios can be developed. The purpose of this study is to support knowledge development, development of new methods and tools, and to create the basis for subsequent analyses for increased robustness and resilience in the transport area, by developing and describing a number of possible future scenarios. The aim of the study is to develop 4-8 future scenarios that are scalable, cover different geographical areas, both urban and rural, and include several different modes of transport.
Item type: