Abstract: I händelse av kris, eller vid höjd beredskap, är det av högsta vikt att det finns rutiner och metoder för hur det svenska transportsystemet ska kunna bibehålla nödvändig funktionalitet. Dessa måste vara transportslagsövergripande, och innefatta samverkansaspekter, planering och praktiska åtgärder. Genom att på detta sätt vara förberedd på oönskade händelser, ökas robustheten och resiliensen i transportsystemet. Kvantitativa modeller och metoder, såsom simulering, optimering och statistisk analys, är bra verktyg för att analysera sårbarheter och förbättringsåtgärder. För att de ska vara möjliga att använda, krävs dock en god insikt i den aktuella problemsituationen, samt kvantitativ indata. Syftet med denna förstudie är att undersöka möjligheten att använda kvantitativa modeller för att öka robustheten och resiliensen hos det svenska transportsystemet. Målet är att ta fram (minst) ett förslag på en huvudstudie, där kvantitativa modeller har mycket goda möjligheter att bidra med värdefullt beslutsunderlag för planering av transportsystemet inför höjd beredskap och kris.
Abstract: During a crisis, or a situation with a heightened military readiness, it is of paramount importance that there exist routines and methods for the Swedish transportation system to maintain required functionality. These have to be adapted for all means of transportation, and incorporate collaboration aspects, planning and practical measures. In this way, by being prepared for unwanted events, the robustness and the resilience in the transportation system can be increased. Quantitative models and methods, like simulation, optimization and statistical analysis, are useful tools for analyzing vulnerabilities and improvement opportunities. However, their utilization require a good insight into the current problem situation, as well as quantitative input data. The purpose with this pre-study is to investigate the possibility of utilizing quantitative models to improve the robustness and resilience of the Swedish transportation system. The goal is to produce (at least) one proposal for a main study, where quantitative models have a very good opportunity to provide valuable decision support during transportation system planning when facing heightened military readiness or a crisis.