National Transport Library Research Database

Aktiv trafikstyrning för förbättrad luftkvalitet och minskad klimatpåverkan utmed statligt vägnät (Active traffic control for improved air quality and reduced climate impact along the state road network)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-10-15 -- 2024-10-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/106348
Subject(s): Online resources: Abstract: Både mätningar och beräkningar av luftföroreningshalter i storstäderna visar på tydliga problem med överskridanden i gaturum av miljökvalitetsnormerna (MKN) för människors hälsa. I Storstockholm finns det idag särskilt utsatta områden utmed det statliga vägnätet där gränsvärden för luftföroreningar överskrids. Ett område med sedan tidigare kända problem med luftföroreningar är Hallunda där den högtrafikerade Europavägen E4/E20 passerar ett flertal tätbebyggda bostadsområden med stort bidrag till en allt sämre miljö för områdets invånare. Ett beprövat sätt att minska trafikens negativa påverkan på luftkvalitet, klimat och buller är att sänka fordonshastigheten. I motorvägsmiljö regleras hastigheten oftast genom fasta plåttavlor, men det finns system och funktioner som möjliggör en mer dynamisk form av reglering där hastigheten anpassas i realtid beroende på trafikförhållanden. Detta projekt som benämns: ”Aktiv trafikstyrning för förbättrad luftkvalitet och minskad klimatpåverkan utmed statligt vägnät” har målsättningen att utreda vilken potential varierande hastigheter (VH) har som åtgärd för att minska trafikens miljöpåverkan i form av luftkvalitet och klimatpåverkande utsläpp i ett särskilt utsatt område. Försöksområdet är den högtrafikerade motorvägssträckan genom Hallunda där det redan etablerats utrustning för mätning av luftkvalitet och trafik i ett annat pågående FOI-uppdrag (AQaction). Vid denna vägsträcka finns även VH installerat men den har ännu inte tagits i bruk. Arbetsmetodiken för att uppnå projektets syfte och mål omfattar ett antal olika analyser av trafik- och luftkvalitetsdata så att relevanta effektsamband kan tas fram. Dessa kan sedan användas för att uppskatta förväntade effekter under olika förutsättningar. Analyserna avses även utmynna i slutsatser om hastighetsregleringens möjligheter att uppfylla gällande miljökvalitetsnormer (MKN), miljökvalitetsmål (MKM) samt trafikala krav på utpekade vägsträckor. Dessa aspekter är viktiga för att generalisera systemkonceptet till andra vägsträckor eller andra trafikstyrningsåtgärder. En viktig aspekt är att mätningar görs före och efter igångsättning av VH för att ta reda på verkliga effekter, samt för att säkerställa effektsamband och deras validitet och användbarhet i andra sammanhang. Kopplad till användning av VH kommer även ett miljöbudskap testas för att se om det kan bidra till större hastighetsefterlevnad och därmed minska luftkvalitetspåverkan ytterligare. Vilken påverkan VH har på trafiken i form av trafiksäkerhet och framkomlighet kommer också att utredas. I en avslutande aktivitet utreds de tekniska och operationella förutsättningarna för ett framtida införande av en VH-funktionalitet som kan styras utifrån trafikala och luftkvalitetsparametrar. Resultaten från projektet förväntas generera nya kunskaper om användning av VH som åtgärdsalternativ på vägsträckor där problem med luftkvalitet förekommer. Vid ett lyckat utfall anses denna åtgärd tillsammans med relevanta effektsamband bidra med en positiv samhällsnytta samtidigt som den är i linje med det övergripande transportpolitiska hänsynsmålet och övriga uppsatta mål inom miljö och hälsa. Abstract: Both measurements and calculations of atmospheric pollution levels in the big cities show clear problems with violations of environmental quality standards (MKN) for human health. In Greater Stockholm, there are today particularly vulnerable areas along the state road network where limit values for air pollution are exceeded. An area with previously known problems with air pollution is Hallunda, where the high-traffic European highway E4 / E20 passes a number of densely populated residential areas with a major contribution to an increasingly poor environment for the area's inhabitants. A proven way to reduce the negative impact of traffic on air quality, climate and noise is to reduce vehicle speeds. In a motorway environment, speed is usually regulated by fixed plate boards, but there are systems and functions that enable a more dynamic form of regulation where the speed is adjusted in real time depending on traffic conditions. This project, entitled: "Active traffic management for improved air quality and reduced climate impact along the state road network" aims to investigate what potential varying speeds (VH) have as a measure to reduce traffic's environmental impact in the form of air quality and climate impact emissions in a particular exposed area. The test area is the high-traffic stretch of the highway through Hallunda where equipment for measuring air quality and traffic has already been established in another ongoing FOI mission (AQaction). At this stretch of road there is also VH installed but it has not yet been put into operation. The working methodology for achieving the project's purpose and objectives includes a number of different analyzes of traffic and air quality data so that relevant effect relationships can be developed. These can then be used to estimate expected effects under different conditions. The analyzes are also intended to lead to conclusions about the speed regulation's ability to meet current environmental quality standards (EQN), environmental quality objectives (EQM) and traffic requirements on designated stretches of road. These aspects are important for generalizing the system concept to other road sections or other traffic management measures. An important aspect is that measurements are taken before and after commissioning of VH to find out real effects, and to ensure effect relationships and their validity and usefulness in other contexts. In connection with the use of VH, an environmental message will also be tested to see if it can contribute to greater speed compliance and thus further reduce the air quality impact. The impact of VH on traffic in terms of road safety and accessibility will also be investigated. In a concluding activity, the technical and operational conditions for a future introduction of a VH functionality that can be controlled based on traffic and air quality parameters are investigated. The results of the project are expected to generate new knowledge about the use of VH as a remedy alternative on road sections where air quality problems occur. In the event of a successful outcome, this measure, together with the relevant power relations, is considered to contribute to a positive social benefit while at the same time being in line with the overall transport policy objective and other set goals in the environment and health.
Item type: