National Transport Library Research Database

Utveckling av effektsamband mellan tillståndet på spårväxlar och felfrekvens samt förseningar i järnvägstrafik (Development of impact relationship between the state of switches and fault rate and delays in rail traffic)

  • Persson, Christer
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-11-16 -- 2024-01-15 Registration number:
  • Trafikverket 2020/22608
Subject(s): Online resources: Abstract: Spårväxlar är den anläggningstyp inom järnvägssystemet som efter spåranläggningar har högst nedlagda kostnader för underhåll. Skattning av de totala förseningskostnaderna som orsakas av fel i spårväxlar visar också på samma förhållande. Med anledning av detta så är studier som förbättrar möjligheterna att utföra samhällsekonomiska beräkningar om underhållsåtgärder för spårväxlar väl motiverade. Det föreslagna projektet syftar till att ge effektsamband, som kan användas i samhällsekonomiska beräkningar för underhållsåtgärder, för hur åtgärder för spårväxlar påverkar förseningar i järnvägstrafik. Effektsambanden tas fram genom att estimera en felfrekvens-modell för spårväxlar som kombineras med FF-modellen som visar hur förseningar i tågtrafiken påverkas.Abstract: Switches have the highest maintenance costs in the railway system after track facilities. Estimation of the total delay costs caused by faulty switches also shows the same importance. Because of this, studies that improve the ability to perform cost-benefit assessments of maintenance measures for switches are well motivated. The proposed project aims to provide relationships for how maintenance measures for switches affect delays in railway traffic, which can be used in cost-benefit assessments of maintenance measures on resulting delays in Swedish railway. The relationships are developed by estimating a fault frequency model for switches, which is combined with the FF model that shows how punctuality in rail traffic are affected.
Item type: