Abstract: Trafikverket och Transportstyrelsen har tidigare gjort en översyn av förarutbildningen där det bland annat har framkommit en vikande godkännandegrad av körkortsproven. Med bakgrund av detta har VTI i samarbete med Trafikverket Förarprov genomfört en förstudie med syfte att undersöka möjligheten att använda simulatorer i förarutbildningen och vid förarprovet. Deltagarna i projektet föreslog att någon form av screeningtest var lämpligt att undersöka närmare, med fokus på att testa de risksituationer som är tydligt avgörande för trafiksäkerheten men svåra att genomföra vid en uppkörning. Syftet med projektet är att undersöka simulatorns möjliga betydelse vid förarprov samt nuvarande betydelse vid körkortsutbildningen. Det långsiktiga målet är ökad trafiksäkerhet och ett steg i den riktningen är att öka möjligheten att säkerställa att nya förare har både rätt kunskap och den självinsikt som krävs. Målet för det här projektet är att bygga vidare på förstudien och ta ännu ett steg mot en möjlig användning av simulatorer vid förarutbildning och förarprov.
Abstract: The Swedish Transport Administration and the Swedish Transport Agency have previously conducted a review of driver training where, among other things, a declining approval rate of driving license tests has emerged. Based on this, VTI in collaboration with the Swedish Transport Administration Driver Test has conducted a feasibility study with the aim of investigating the possibility of using simulators in driver training and in the driver test. The participants in the project suggested that some form of screening test was appropriate to investigate further, with a focus on testing the risk situations that are clearly crucial for road safety but difficult to carry out at an on road test. The purpose of the project is to investigate the possible significance of the simulator in driving tests and the current significance in driving license training. The long-term goal is increased traffic safety and a step in that direction is to increase the possibility of ensuring that new drivers have both the right knowledge and the self-insight required. The goal of this project is to build on the feasibility study and take another step towards a possible use of simulators for driving tests.