National Transport Library Research Database

Säkra och hållbara transporter – En förstudie om styrnings- och policyrelaterad forskning om nollvisionen i ett hållbart samhälle (Safe and sustainable transport. A policy-oriented pilot study about Vision Zero for a sustainable society. )

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-09-01 -- 2022-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/53954
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta projektförslag utgör grunden för nästa steg i den långsiktiga samhällsvetenskapliga forskningen om nollvisionens genomförande och nätverksbyggande som påbörjades på Trafikverkets initiativ år 2016 och som bland annat resulterade i ett forskningsprogram för åren 2017-2020 (Se Belin et. al., 2016; TRV 2017/105570). Nätverket har sedan dess vuxit och en rad studier har genomförts med programmet som ledstjärna. Den fortsatta forskningen och nätverksuppbyggnaden behöver nu vägledas av ett förnyat inriktningsdokument med uppdaterad förankring i aktuell behovsbild och forskning. Förstudien som föreslås tar avstamp i den genomförda forskningen med avsikten att under hösten 2021 tillsammans med en arbetsgrupp från Trafikverket planera och lägga grunden för ett nytt flerårigt forskningsprogram om trafiksäkerhet som hållbarhetsområde. Forskningsnätverket planerar sedan att skicka in en forskningsansökan vid första ansökningstillfället våren 2022. Det tidigare programmets fokus på nollvisionen i ett implementerings- och innovationsperspektiv har genererat viktig kunskap om nollvisionens genomförande i relation till olika styrningsformer och policyskapande på internationell, nationell, och lokal nivå samt utifrån ett systemövergripande och etiskt perspektiv. Nätverkets forskare har studerat både statens, kommunens, näringslivets, och civilsamhällets roller. Med bas i den kunskapen, önskar vi utveckla ett nytt forskningsprogram där trafiksäkerhet studeras som en integrerad del samhällets hållbarhetsarbete. Initiativ och insatser på hållbarhetsområdet sker inom ramen för en komplex målstruktur och de transportpolitiska målen omfattar redan idag flera hållbarhetsmål och alla transportslag vilket aktualiserar frågor om överförbarhet och nya mobilitetslösningar. Det finns dock avgörande luckor i kunskapen om hur mobilitet, säkerhet och hållbarhet hänger ihop (Loo, et. al., 2020; Wang, 2019), samt vilka strategier och åtgärder som krävs för att uppnå hållbarhetsmålen. Trafikverkets övergripande forskningsprogram påpekar att ”framtidens transportforskning behöver i större utsträckning hantera flera hållbarhetsaspekter samtidigt” (TRV, 2021:004:13). Vi behöver därför förstå hur trafiksäkerhet och andra hållbarhetsmål kan komplettera och förstärka varandra för att effektivisera arbetet mot både etappmål och långsiktiga visioner. En central fråga för vår förstudie är hur ett integrerat förhållningssätt kan öppna upp för ny kunskap, nya lösningar, synergieffekter, och nya förutsättningar för att nå nollvisionens mål. Det behövs därför ett nytt forskningsprogram som bygger vidare på Trafikverkets intentioner i det tidigare programmet om långsiktighet och uthållighet i relation till trafiksäkerhet. Den exakta utformningen av det nya programmet och delprojekt tas fram i förstudiens arbetsgrupp.Abstract: This research proposal constitutes the base for the next step in the research initiated by the Swedish Transport Administration in 2016 on the implementation of Vision Zero that resulted in a research program for the years 2017-2020. (See Belin et. al., 2016; TRV 2017/105570). The suggested pilot study departs from that previous research and results and the intention, if the application is granted, is to form a work group in the beginning of fall 2021 together with representatives from the Swedish Transport Administration and to plan and lay the foundation for a new four-year research program focusing on road safety as a sustainable development goal. The researchers in the network will thereafter prepare a research application that will be sent to the Swedish Transport Administration during spring 2022. The focus of the previous program on Vision Zero from an implementation and innovation perspective have generated important knowledge about Vision Zero in relation to different forms of governing, governance and policymaking on a global, national, and local level as well as from a systems and ethics perspective. The researchers in the network have studied the roles of the state, the municipality, the business sector, and the civil society. Based on that knowledge, we wish to develop a new research program where road safety is studied as an integrated part of the sustainability work in the society. Initiatives and interventions in relation to sustainability is today performed within a complex structure of goals and the Swedish goals for transport politics already contains numerous sustainability goals and all kinds of transport modes which relates to issues of transgression and new mobility solutions. There are considerable research gaps in the knowledge of how mobility, safety, and sustainability are interrelated (Loo, et. al., 2020; Wang, 2019), as well as what strategies and measures are needed in order to reach the sustainability targets. The Swedish Transport Administration research plan indicates that; ”…the transport research of the future needs to a greater extent handle multiple sustainability areas at the same time” (TRV 2021:004:13, our translation). We also need to understand how road safety and other sustainability issues can complement and strengthen each other in order to make the efforts to reach both interim goals and more long-term visions more effective. One overarching question for our pilot study is thus how an integrated point of departure can open up for new knowledge, new solutions, synergy effects, and new preconditions in order to reach the Vision Zero goal. Therefore, a new research program is needed that builds on the long-term and resilient intentions of the previous program concerning road safety. The exact formulation and content of the new program and its projects will be development in the work group constructed for the pilot study.
Item type: