National Transport Library Research Database

Utvecklingsarbeten 2019-2021 för kvalitetshöjning av svenska HBEFA (raising the quality of official statistics and forecasts and scenarios for Swedish road traffic emissions to air, fuel consumption and energy use via HBEFA)

  • Jerksjö, Martin
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-06-04 -- 2022-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/129425
Subject(s): Abstract: Projektet innehåller flera delaktiviteter som alla syftar till att förbättra kunskapen om den svenska fordonsparken, storleken på trafikarbetet på svenska vägar, hur trafikarbetet fördelas mellan olika vägtyper och fordonstyper, hur fordonsparkens sammansättning förändras över tiden, vägtrafikens energianvändning samt storleken på de utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar som den ger upphov till. En stor del av arbetet kommer att generera resultat som direkt kan implementeras i den modell som används för att uppskatta utsläpp från vägtrafiken i Sverige, HBEFA. Andra delar av arbetet resulterar i metodutveckling som kommer att vara till nytta för framtida arbete med att samla in data för implementering i HBEFA och även som hjälp vid prioritering av framtida utvecklingsbehov. Som en del av projektet ingår också en analys av orsaker till att Energimyndighetens modell för att skatta vägtrafikens energianvändning inte helt stämmer överens med den metod som används för att ta fram underlag till Sveriges klimatrapportering i vilken HBEFA-modellen har en viktig roll. Projektet syftar till att förbättra både utsläppsberäkningar för nutid och prognoser, fram till 2050.Abstract: The project consists of several activities that all aim to improve the knowledge on the Swedish vehicle stock, the amount of traffic activity on Swedish roads, the distribution of traffic activity between road types and vehicle types, how the composition of the vehicle stock changes over time, energy use in road vehicles and emissions of greenhouse gases and air pollutants from road vehicles. A large part of the work will generate results that can be directly implemented in the model used to estimate emissions from road traffic in Sweden, HBEFA. Other parts of the work will result in method development that will be useful for future work on collecting data for implementation in HBEFA and also as a guide when prioritizing future development needs. As part of the project it is also included an analysis of the reasons why the energy consumption in the road sector as modelled by the Swedish Energy Agency not completely match with the method used in the emission inventories for reporting according to the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), in which HBEFA is used. The project aims to improve both emissions calculations for present and forecasts, up to 2050.
Item type: