National Transport Library Research Database

SHIPNOISE – Mätning och utvärdering av buller från fartyg (SHIPNOISE - Measurement and evaluation of noise from ships)

  • Genell, Anders
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-13 -- 2023-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/53613
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet SHIPNOISE mäter och analyserar luftburen och vattenburen bullerspridning från sjöfart i några utvalda farledavsnitt i Sverige. Syftet är att översiktligt klarlägga om sjöfartens miljöpåverkan avseende buller är ett problem som behöver åtgärdas. I projektet utvecklas en metod för att mäta luftburet buller från fartyg under gång vid fasta punkter i Stockholms skärgård, Göteborgs inlopp och på Brofjorden. Mätningar görs för olika typer av fartyg som RoRo, färjor, kryssningsfartyg, tankfartyg och i förekommande fall skärgårdstrafik och fritidstrafik. För identifiering och klassificering av större fartyg används AIS-information. Som komplement till mätning av luftburet buller genomförs också simultan mätning av undervattensbuller för att skapa en komplett akustisk profil av fartyget. Mätresultaten analyseras sedan dels i relation till beräkningsverktyg för luftburet buller och fasaddämpning i bostäder, dels till EU:s marina direktiv om undervattensbuller. Hälso- och miljöpåverkan uppskattas från direktiv och tidigare forskningsresultat.Abstract: The SHIPNOISE project measures and analyzes airborne and waterborne noise dissipation from shipping in some selected fairway sections in Sweden. The purpose is to clarify clearly whether the environmental impact of shipping on noise is a problem that needs to be addressed. The project develops a method for measuring airborne noise from vessels during transit at fixed points in the Stockholm archipelago, the inlet of Gothenburg and on the Brofjord. Measurements are made for different types of vessels such as RoRo, ferries, cruise ships, tankers and, where applicable, archipelago and leisure traffic. AIS information is used to identify and classify larger vessels. In addition to measuring airborne noise, simultaneous measurement of underwater noise is also carried out to create a complete acoustic profile of the vessel. The measurement results are then analyzed partly in relation to calculation tools for airborne noise and facade dampening in housing, and partly to the EU's marine directive on underwater noise. Health and environmental impacts are estimated from directives and previous research results.
Item type: