National Transport Library Research Database

EOS - Eyes on Scene - Säkrare och effektivare Sjöräddning med drönar-stöd (EOS - Eyes on Scene - Safer and more efficient Sea Rescue with drone support)

  • Sanchez-Heres, Luis
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-06-10 -- 2023-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/12274
Subject(s): Online resources: Abstract: Sjöräddningssällskapet, som deltar i mer än 90% av alla sjöräddningsfall, har de senaste åren strävat efter att kunna skicka ut drönare omedelbart efter larm för att ge både räddningsledaren på JRCC och de frivilliga räddningsbesättningarna en överblick av en situation så tidigt som möjligt – helst redan innan besättningen hunnit go ombord. Tesen är att dessa situationsbilder skulle göra sjöräddningsinsatser säkrare och effektivare. Efter flera års arbete och samverkan om både teknik och flygsäkerhet/tillstånd, har vi indikationer på att Transportstyrelsen står i begrepp att ge Sjöräddningssällskapet möjlighet att flyga drönare bortom synhåll över Göteborgs skärgård för en testperiod. Med anledning av denna stundande möjlighet vill vårt konsortium vidareutveckla och integrera befintliga drönare och kring-system, genomföra prov-verksamhet med både övningar och operationer i samband med skarpa sjöräddningslarm, samt utvärdera både flygsäkerhet och vilken operativ effekt vi uppnår. Vi tror att det vi lär oss går att extrapolera både till andra delar av sjöfarten, liksom till exempelvis vägtrafikolyckor, skogsbränder, etc. och alltså kommer att vara till nytta för det vidare transportsystemet och för samhället i stort.Abstract: Non-profit, voluntary-based Swedish Sea Rescue Society, which participates in more than 90% of all maritime search and rescue cases in Swedish waters, wants the ability to send out drones immediately after rescue calls to give both rescue coordinators and volunteer rescue crews an overview of a situation as early as possible - preferably before the crew has boarded the rescue boat. The goal is that the enhanced early situational awareness will make maritime rescue efforts safer and more effective. After several years of wide reaching work and collaboration on both technology and flight safety, we’re on track to get permission from the Swedish Transport Agency (Transportstyrelsen) to fly our small, fixed-wing drones beyond line of sight over the Gothenburg archipelago for a test period. Thanks to this imminent opportunity, our consortium wants to further develop and integrate existing drones and systems, carry out test operations during both exercises and actual rescue cases, and evaluate flight safety and the operational effect we achieve. We believe that what we learn can be extrapolated both to other parts of shipping, as well as to road traffic accidents, forest fires, etc. and thus will be of benefit to the wider transport system and to society at large.
Item type: