Abstract: Sverige som sjöfartsnation arbetar aktivt och kontinuerligt för fortsatt förbättring av all typ av sjösäkerhet. Över tid har Sverige föreslagit viktiga tekniska lösningar ombord på fartyg och i deras konstruktion, men också varit delaktig i utvecklingen av en rad regelverk inom t ex fartygsstabilitet, manövrering, navigation och search and rescue (SAR). Det här projektet bidrar till ny kunskap och metodutveckling för simulering och analys av fartyg som skadats vid kollision med ett annat fartyg. Syftet är att förbättra sjösäkerheten och minimera den negativa miljöpåverkan som kan uppstå vid fartygskollisioner. Detta skall uppnås genom att simulera och utvärdera scenarier för fartygskollisioner med avseende på det skadade fartygets rörelser och stabilitet, tid för evakuering och undsättning (rescue), utsläpp av miljöpåverkande spill (flytande last t ex olja eller andra petroleumprodukter) samt riskanalys för kapsejsning, förlisning och miljöpåverkan. Simuleringarna och analyserna kommer att genomföras för olika fartygstyper, sjötillstånd, vågriktning, etc., för att uppnå så generella resultat som möjligt. Det unika med projektet är att metodiken och simuleringsmodellen som utvecklas kan användas för realtidssimuleringar för att studera in- och utflöde av last/vatten och hur det påverkar fartygets stabilitet, strukturintegritet och överlevnadsförmåga mot kapsejsning och förlisning. Ett viktigt delmål är att metoden skall kunna användas som beslutstöd vid olyckor som kollision och grundstötning samt för regelutveckling.Abstract: Sweden as a shipping nation works actively and continuously for continued improvement of all types of maritime safety. Over time, Sweden has proposed important technical solutions on board ships and in their designs, but has also been involved in the development of a number of regulations, e g within ship stability, maneuvering, navigation and search and rescue (SAR). This project contributes to new knowledge and method development for simulation and analysis of vessels damaged during collision with another vessel. The purpose is to improve maritime safety and minimize the negative environmental impact that can occur in ship collisions. This will be achieved by simulating and evaluating vessel collision scenarios with regard to the damaged ship’s motions and stability, time for evacuation and rescue, emissions that pollute the sea such as oil, and risk analysis for capsizing, sinking and environmental impact. The simulations and analyzes will be carried out for different vessel types, sea states, wave encounter directions, etc., to achieve as general results as possible. The novelty with the project is that the methodology and simulation model can be used for real-time simulations to study the inflow and outflow of cargo/water and how it affects the ship’s stability, structural integrity and survival capability against capsizing and sinking. An important intermediate goal is that the method should be used as decision support in the event of accidents such as collision and grounding and for rule development.