National Transport Library Research Database

Funktionell Gestaltning; standardisering av rambro för ökad produktivitet (Design standards; land bridges)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-05-01 -- 2024-12-01 Registration number:
  • Trafikverket 2022/93550
Subject(s): Abstract: Konceptet "Landbroar – rambroar" ingår som ett delprojekt i det övergripande projektet Funktionell Gestaltning (FG) som f.n. drivs av Nationell Planering. Det övergripande syftet med Funktionell Gestaltning är att få fram standardiserade anläggningsprodukter vars funktion och gestaltning fungerar tillsammans. Ett antal ingående delprojekt handlar om modell- och metodutveckling av automation och byggprocesser. Andra ingående delprojekt handlar om projektering för att kunna driva en TGM-process. Syftet med Landbroar (=Rambroar) är att minska den totala projekt- och livscykelkostnaden genom att kunna använda dessa som en potentiell anläggningstyp när järnvägssträckor planeras och byggs. Även i ett sent skede (systemhandling) kan landbroar längre än cirka 300 meter användas för att ersätta traditionella (balk)broar och sänka kostnaden, men störst effekt fås om detta inkluderas i tidigt planeringsskede (ÅVS- och lokaliseringsskede). Vår vision/bedömning är att denna anläggningstyp, rätt använd, kan medföra automatiserad projektering, minimerad tidsåtgång för kontroll och granskning samt ett repetitivt byggande och underhåll. Besparingspotentialen under en 10-årsperiod, baserat på Trafikverkets prognosticerade volymer i Nationell plan, uppgår till minst 10 Mdr kronor. Landbrokonceptet och dess affär är planerad att testas i programmet Norrbotniabanan för en längre bro (ca 400 meter) med byggstart år 2024/25. FOI-projektet har fokus mot den svenska marknaden men mottagare kan också vara internationell. Dels genom de utländska entreprenörer som arbetar med konceptet i de svenska investeringsprojekten, vilka kommer ta med det till sin egen hemmamarknad, och dels via vår redovisning i internationella konferenser. Projektets leverans utgörs dels av utvecklade modeller för automatiserad projektering och utvecklade metoder för produktion. Det centrala i utvecklingen är att det hanteras i ett och samma sammanhang, där alla varianter kan prövas för att på så sätt optimera ett standardiserat koncept. Ingen enskild upphandlad projekteringstjänst kan göra detsamma eftersom antalet varianter då blir för snävt och optimering omöjliggörs. Projektets resultat ska kunna tillämpas fullt ut i Trafikverkets affärsverksamhet där denna anläggningstyp ska kunna kombineras med andra dito för att uppnå ovan syfte/vision.Abstract: Design standards (”funktionell gestaltning”) means a combination of: firstly, the design of a number of components for production optimization at the investment stage and, on the other hand, the design of repetitive parts of the facility for facilitating future maintenance. With an overall objective to achieve a uniform design of the system as a whole – the holistic approach. How can we minimize the costs and still achieve a high-class design. This FOI-Project focuses on standardisation of Landbridges.
Item type: