National Transport Library Research Database

Förutsättningar för framtidens farleder (Conditions for future shipping routes)

  • Lundman, Joakim
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-10-01 -- 2025-02-10 Registration number:
  • Trafikverket 2022/33343
Subject(s): Abstract: Detta projektförslag är en direkt fortsättning på projektet TrV 2019/29782 ”Simulatorbaserat riskidentifiering för autonom fartygstrafik”, med syftet att identifiera risker relaterade till en mer autonom sjöfart. Projektet kommer att avslutas i juli men en slutsats är att farlederna kommer vara nyckelelement i den framtida säkerhetskedjan för sjötrafik. Säkerhetsmarginalerna i farleden är viktiga för att ett Vessel Traffic Service (VTS) center, ett fjärrkontroll center eller ett fartyg med hög autonomitetsgrad (A2 och A3 i MSC 100/5/6), hinner agera på en farlig händelseutveckling och att genomföra korrigerande åtgärder. En framtida farled behöver interageras mer med fartygen och kan realisera nya uppkopplade funktioner vilka i sin tur kan påverka säkerhetsmarginalerna positivt. Det är också viktigt att krav på framtidens uppkopplade farled adresserar robusthet och störtålighet. Förslaget adresserar tydligt Trafikverkets FoI plan 2021-2026 / Sjöfart [Ref1] där ett målområde är: ”demonstration av uppkopplad och dynamisk farledsinfrastruktur med begränsat underhållsbehov”. Detta projektförslag syftar till att ge en vision om framtidens uppkopplade och dynamiska farled och analysera denna med avseende på nya krav som kan uppkomma för traditionelltrafik kopplat till nya navigationstjänster, blandning av traditionella fartyg och mer autonoma fartyg som styrs eller övervakas via fjärrkontroll. Resultatet kommer b.la. att vara en gapanalys mot dagens internationella riktlinjer. Vidare analyseras även andra farledsfunktioner så som virtuella sjömärken, positioneringsteknik, sjögeografiska data samt ”geo fencing” som del i den övergripande säkerhetskedjan. En mer dynamisk farled är en farled som kan vara unik för ett specifikt fartyg vid en viss tid. Även miljöaspekter för framtidens farled kommer att belysas. Dessutom undersöks hur dessa nya farledsfunktioner kan opereras med ett effektivt och lågt underhållAbstract: This project proposal is addressing the future fairway in relation to today’s traditional vessels, future navigation services, Vessel Traffic Services, and future vessels with different level of autonomy level (A2 och A3 i MSC 100/5/6) or level of remote control. The ongoing project TrV 2019/29782” Simulator based risk identification of an autonomous shipping” has identified the future fairway as a key component in the safety chain. The project will set a vision of a future more dynamic fairway and analyses new requirements driven by future services and vessels under remote control. Also, new fairway functions as virtual aids to navigation, geo-fencing, and positioning will be discussed and analysed. One goal will be to keep maintenance costs down and address environmental aspects.
Item type: