Abstract: Den globala sjöfartssektorn har genom FN:s sjöfartsorganisation IMO (International Maritime Organization) antagit tydliga mål för att påskynda en reducering av koldioxidutsläppen från branschen. Samtidigt visar prognoser på en allt högre energianvändning från sjöfarten och ett fortsatt fossilberoende. Det står klart att användningen av alternativa bränslen inte kommer vara tillräcklig för att reducera koldioxidutsläppen i den grad som är nödvändig för att leva upp till de satta miljömålen och ytterligare tekniker måste till. En potentiell lösning på denna problematik är en bredare användning av CCS-tekniker (Carbon Capture and Storage ) ombord fartyg som enkelt beskrivet innebär att man fångar in koldioxid för att senare lagra den i någon form av slutförvar. Flera olika CCS-tekniker är nu under utveckling men ett återkommande problem är frågan om hur man ska hantera och förvara den koldioxid man fångar in. I denna förstudie vill projektgruppen utreda möjlighet att introducera en ny form av CCS inom sjöfarten som ännu enbart har blivit testad på landbaserade applikationer, nämligen karbonatiseringsbaserad CCS. Denna teknik skulle potentiellt kunna lösa problematiken med hanteringen av den infångade koldioxiden genom att man genom en kemisk reaktion binder in koldioxiden och skapar kalciumkarbonater. Fördelen med detta är att kalciumkarbonater används inom flera industrier vilket innebär att man med hjälp av koldioxiden skapar en värdefull produkt. Detta öppnar upp möjligheter för helt nya affärsmodeller och cirkulära värdekedjor där den infångade koldioxiden snarare blir en tillgång än ett problem.Abstract: The global shipping sector has, through the International Maritime Organization (IMO), adopted clear goals to accelerate the reduction of carbon dioxide emissions from the industry. At the same time, forecasts show an increasing use of energy from the shipping sector and a continued dependence on fossil fuels. It is clear that the use of alternative fuels will not be sufficient to reduce carbon dioxide emissions to the necessary extent to live up to the set environmental goals and sustainable operations. In short, additional technologies are needed. A potential solution to this problem is a wider use of CCS (Carbon Capture and Storage) technologies on board ships, which in a simply described means that carbon dioxide is captured and later stored in some form of final storage. Several different CCS technologies are now under development, but a recurring problem is the question of how to handle and store the carbon dioxide that is captured. In this feasibility study, the project group wants to investigate the possibility of introducing a new form of CCS in shipping that has only been tested on land-based applications, namely carbonation-based CCS. This technology could potentially solve the problem of handling the captured carbon dioxide by binding the carbon dioxide through a chemical reaction and creating calcium carbonates. The advantage of this is that calcium carbonates are used in several industries, which means that with the help of carbon dioxide a valuable product is created. This opens opportunities for completely new business models and circular value chains where the captured carbon dioxide becomes an asset rather than a problem.