National Transport Library Research Database

Doktorandprojekt körsimulator i förarutbildning och förarprov (PhD project driving simulator in driver training and driving examanation)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-01-01 -- 2028-01-15 Registration number:
  • Trafikverket 2022/31998
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att ta ytterligare steg mot att implementera simulatorer i förarutbildning och förarprov för att ensa och förbättra användning av simulatorer i förarutbildningen. Det övergripande målet är att öka trafiksäkerheten genom att identifiera förare som visar tydliga brister i riskmedvetenhet före det riktiga förarprovet. Simulatorer möjliggör även komplettering med situationer som inte går att testa vid dagens förarprov. En konsekvens blir också ökad godkännandegrad. Tillsammans med simulatortillverkare och Trafikverket vidareutvecklas screeningtestet både när det gäller alternering av scenarion och metodologiskt upplägg. Med rättvisa oförutsägbara tester är vi ett stort kliv närmare en verklig implementering. Projektet kommer också att ta fram riktlinjer både för hur ett underkännande av screeningtestet ska hanteras pedagogiskt samt för användning av simulatorer i förarutbildningen. Medverkar gör LiU, VTI, Trafikverket Förarprov, Transportstyrelsen, simulatortillverkare samt en referensgrupp med sakkunniga från förarprov och förarutbildning. Projektet är till största delen ett doktorandprojekt för vilket en doktorand anställs vid LiU. Även seniora forskare och studenter kommer att medverka.Abstract: The project aims to take further steps towards implementing simulators in driving tests and to unify and improve the use of simulators in driving education. The overall goal is to increase road safety by ensuring that drivers who show clear deficiencies in risk awareness are detected before the real driving test. Simulators also provide the opportunity to supplement the driving test with the situations that cannot be tested in the driving test. One consequence will also be an increased degree of passing tests. Together with simulator manufacturers and the Swedish Transport Administration, the screening test will be further developed in terms of alternation of scenarios and methodological approach. With fair unpredictable tests, we are a big step closer to a real implementation. The project will also produce guidelines for handling a failure of the screening test pedagogically and for the use of simulators in driver education. Participating are LiU, VTI, the Swedish Transport Administration, the Swedish Transport Agency, simulator manufacturers and a reference group with experts from driving tests and training. The project is mainly a PhD project for which a doctoral student is employed at LiU. Senior researchers and students will also participate.
Item type: