National Transport Library Research Database

INTERACT - Validerad aerodynamisk interaktionsmodell till EEDI och EEXI för vindframdrift

  • Werner, Sofia
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-09-01 -- 2025-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/30706
Subject(s): Abstract: Vindpropulsion är en av de mer kraftfulla åtgärderna öka fartygens energieffektivitet och kan appliceras på nybyggda såväl som på existerande fartyg. Därför anses vindpropulsion vara viktig för att ställa om transportsystemet. IMO:s regelverk MEPC.1/Circ.896 från 14 December 2021 beskriver hur installation av vindpropulsion på ett fartyg skall återspeglas i en förbättring av fartygets Energy Efficiency Design Index (EEDI eller EEXI). I beräkningen ingår den framåtdrivande kraft som vindpropulsorn (t.ex en Flettner rotor eller en vinge) förväntas ge i olika vindar. Detta baseras normalt på vindtunneltest eller numeriska beräkningar (CFD) av en isolerad vindpropulsor. När man placerar flera propulsorer i närheten av varandra på ett fartygsskrov uppstår dock betydande interaktionseffekter både mellan propulsorerna och mellan fartygets skrov och propulsorn. Branschen behöver ha tillgång till metoder som uppskattar interaktionseffekterna för att kunna tillgodoräkna sig en investering i vindpropulsion i EEDI/EEXI-värdet. Problemet för industrin är att man idag inte har tillgång till sådana metoder, förutom mycket kostsamma vindtunneltester eller CFD-beräkningar. Det föreslagna projektet syftar till att ta fram en modell för den aerodynamiska interaktionen mellan vindpropulsor och skrov som är validerad och användbar i industrin till rimlig kostnad för olika fartygstyper och vindpropulsionstekniker. Projektresultatet kommer att kunna användas av redare och designers både i samband med beräkning av EEDI/EEXI, men även generellt i prediktering av energibesparingspotential i koncept-stadiet. Det övergripande syftet är att sänka ekonomiska och praktiska trösklar för redare att anskaffa vindpropulsionslösningar. Den avsedda effekten är ökad användning av vindframdrift i sjöfartssektorn som ett medel för att minska sjöfartens klimatpåverkan.Abstract: Wind propulsion is one of the more powerful measures to increase the ships' energy efficiency and can be applied to newly built as well as to existing ships. IMO regulations MEPC.1 / Circ.896 from 14 December 2021 describe how the installation of wind propulsion on a ship is to be reflected in an improvement of the ship's Energy Efficiency Design Index (EEDI or EEXI). The calculation includes the propulsive force that the wind propulsor (eg a Flettner rotor or a wing) is expected to give in different winds. This is normally based on wind tunnel testing or numerical calculations (CFD) of an isolated wind propulsor. However, when several propulsors are placed close to each other on a ship's hull, significant interaction effects occur both between the propulsors and between the ship's hull and the propulsor. The industry needs to have access to methods that estimate the interaction effects in order to be able to credit an investment in wind propulsion in the EEDI / EEXI value. The problem for the industry is that today there is no access to such methods, except for very costly wind tunnel tests or CFD calculations. The proposed project aims to develop a model for the aerodynamic interaction between wind propellers and hulls that is validated and useful in industry at a reasonable cost for different vessel types and wind propulsion techniques. The project result can be used by shipowners and designers both in connection with the calculation of EEDI / EEXI, but also in general in predicting energy saving potential in the concept stage. The overall purpose is to lower economic and practical thresholds for shipowners to procure wind propulsion solutions. The intended effect is increased use of wind propulsion in the shipping sector as a means of reducing the climate impact of shipping.
Item type: