National Transport Library Research Database

Djupanalys av orsaken till korta vägsträckors variation i nedbrytningstakt (Causes of variation in degradation between short road sections)

  • Tunholm, Mattias
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-06-01 -- 2023-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/83615
Subject(s): Abstract: Vissa delar av en väg kan ha en högre nedbrytningstakt än majoriteten av sektionerna, detta trots till synes liknande förutsättningar utmed vägsträckan. Ett par kortare sektioner med hög nedbrytningstakt längs en väg kan bli dimensionerande eller trigga en åtgärd av en hel sträcka, trots att huvuddelen av sträckan har en längre livslängd. Om inget extra ordinärt görs uppstår oftast samma lokala förhöjda nedbrytningstakt efter att en ny underhållsåtgärd utförts. Genom att identifiera de faktorer som påskyndar nedbrytningen kan punktinsatser sättas in för att öka åtgärdsintervallen och minska de långsiktiga underhållskostnaderna. Att identifiera dessa nedbrytningsfaktorer är projektets huvudsyfte. Projektet kommer att analysera ett fåtal sträckor på djupet och drivas som en förstudie för att undersöka vilka möjligheter som ges för en bredare undersökning i ett senare skede för att stärka teorierna. Den underliggande data som ska användas kommer huvudsakligen från LTPP-databasen (Long Term Pavement Performance), men andra datakällor kommer också att användas. LTPP-databasen är den databas i Sverige som är mest allsidig och detaljerad för att beskriva nedbrytning av vägar. Den ger unika möjligheter genom att bland annat beskriva tillståndet, konstruktionen, undergrund, omgivande faktorer (t.ex. bank/skärning), utförda drift och underhållsåtgärder och en detaljerad okulär bedömning av sprickor och ytskador.Abstract: Some sections of a road can have a significantly higher rate of degradation than the majority the road, even if the conditions along the road seem similar. A few shorter sections with a high rate of degradation along a road can cause a maintenance action on the entire road. This may happen even if most of the road has a longer service life, this is to some extent dependent on the local paving engineer’s assessment. Unless extra ordinary action is taken, the same problematic sections will most likely appear again after a new maintenance action. By identifying the factors that accelerate the degradation, selective measure can be taken to increase the maintenance intervals and reduce the long-term costs. The project will be run as a pre-study to investigate what opportunities are provided for the type of in-depth analysis that is planned. Depending on the project's results, a continuation will be planned where more sections can be investigated to strengthen the theories. The underlying data to be used comes primarily from the Long-Term Pavement Performance (LTPP) database, but other data sources will also be used. The LTPP-database is the database in Sweden that is most comprehensive and detailed for describing road degradation. It provides unique opportunities by among other things describe the condition, construction, subsoil, environmental factors (e.g. bank / cutting) and a detailed visual assessment of cracks, surface damage and performed operation and maintenance measures.
Item type: