National Transport Library Research Database

Strukturering av föreskrifter om utformning av vägarbetsplatser med hänsyn till cyklister (Structuring of regulations on the design of road workplaces with regard to cyclists )

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-03-01 -- 2022-08-18 Registration number:
  • Trafikverket 2021/55598
Subject(s): Online resources: Abstract: De befintliga svenska riktlinjerna vad gäller hantering av cyklister vid vägarbetsplatser är otydliga och beaktar inte cyklisters förutsättningar och behov i tillräcklig omfattning. Det saknas också tydliga exempel på hur cyklisterna ska hanteras i praktiken. Det finns riktlinjer för utformning spridda i olika dokument (VGU, GCM-handboken, Arbete på Väg – handboken), men dessa verkar vara alltför allmänt hållna och ger inte några bra exempel på hur en avstängning och förbiledning bör utformas. Det finns utländska exempel på utformningsmanualer som är mer långtgående än de svenska föreskrifterna. Allt material gällande hantering av cyklister vid vägarbetsplatser bör vara samlade i ett dokument. Dokumentet bör innehålla - förutom regler och krav som är idag utspridda i olika dokument - tydliga och detaljerade exempel på utformning vid olika konstellationer av vägarbetsområden, kompletterande ”best practice” åtgärder hämtade från andra länder, samt krav på hur efterlevnaden av föreskrifterna skall övervakas och brister sanktioneras. Syftet med det föreslagna projektet är att samla alla befintliga svenska föreskrifter, krav och råd som finns i olika dokument, göra en genomgång av internationella ”best practice” åtgärder gällande föreskrifter för hantering av vägarbetsplatser med hänsyn till cyklister, och utarbeta exempel på utformning vid olika konstellationer av vägarbetsområden. Abstract: The existing Swedish guidelines regarding the handling of cyclists at road work places are unclear and do not take cyclists' conditions and needs into account to a sufficient extent. There are also no clear examples of how cyclists should be handled in practice. There are guidelines for design scattered in various documents (VGU, GCM-handboken, Arbete på väg - handboken), but these seem to be too general and do not provide any good examples of how a closure and bypass should be designed. There are foreign examples of design manuals that are more far-reaching than the Swedish regulations. All material regarding the handling of cyclists at road workplaces should be collected in one document. The document should contain - in addition to rules and requirements that are currently spread in various documents - clear and detailed examples of design in different constellations of road work areas, complementary best practice measures taken from other countries, and requirements on how to monitor compliance with regulations and how shortcomings should be sanctioned. The aim of the proposed project is to collect all existing Swedish regulations, requirements and advice contained in various documents, make a review of international best practice measures regarding regulations for handling road workplaces with regard to cyclists, and prepare examples of design at different constellations of road work areas.
Item type: