Abstract: Fågelkollisioner är den vanligaste enskilda orsaken till störningar i civil luftfart i Sverige och utgör ett minst lika stort problem utomlands. De flesta fågelkollisioner sker vid gryning och skymningstid. Landningsfasen står för den största delen av de inrapporterade fågelkollisionerna och majoriteten av kollisionerna sker på låg höjd (under 100 fot). Projektet syftar till att utvärdera ett markbaserat, fågelavvärjande belysningssystem som en viktig del i lösningen av fågelkollisionsproblematiken på flygplatser. Genom att utnyttja skillnader i fåglars och människors synförmågor framställs ljustyper som är fysiologiskt obehagliga eller förvirrande för fåglar utan att ha störande effekter på människor i närheten. Effekten av dessa fågelavvärjande ljustyper jämförs med ett kontrolljus genom att registrera förändringar i tätheten av vilda fåglar inom ett försöksområde. Förväntningen är att 30-50% färre fåglar kommer att uppehålla sig i områden som belyses av försöksljuset. Jämfört med befintliga system för att minska fågelantalet på flygplatser har detta system potential att verka långvarigt med små tillvänjningseffekter, till en liten underhållskostnad och utan att störa omgivningen.Abstract: Bird collisions are the predominant cause for disturbances in civilian air traffic in Sweden and a problem of similar magnitude globally. Most collisions occur at dusk and dawn. Most birds collide with aircraft during landing at low altitudes. This project will evaluate a ground-based bird repellent lighting system as a potential method for reducing bird collision problems at airports. By exploiting differences between human and avian vision we will produce lighting that is physiologically disturbing or confusing for birds, but not for humans. The effect of repellent lighting will be compared to control lighting by assessing and comparing wild bird density within a test area. We expect a 30-50% reduction in bird densities within the area illuminated with repellent lighting. Compared to currently existing deterrent systems employed at airports, our system has potential for higher long-term effects and reduced habituation effects. It will also have low maintenance costs and low disturbance effects on the environment.