VTI National Transport Research Database

Clay-LCA: Aktiverade leror för betong – Bedömning av miljömässiga och ekonomiska konsekvenser och utmaningar för normativa processer (Clay-LCA: Activated clays for concrete – Assessment of environmental and economic impacts and challenges for normative processes)

  • Mousavi, Marjan
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-04-01 -- 2024-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/42114
Subject(s): Abstract: Cement- och betongindustrin i Sverige har ställts inför betydande press och ansträngt sig för att förbättra sin produktionseffektivitet samt deras miljömässiga och ekonomiska prestanda. En av de lovande lösningarna har varit användningen av kompletterande cementbaserade material (SCM), såsom kalksten, mald granulerad sprängslagg (GGBS), flygaska och kisestoff. Dessa material kan användas för att delvis ersätta klinker i cement eller cement i betong pga av deras puzzolaniska eller latenta hydrauliska reaktivitet. Men användningen av dessa material beror på deras lokala tillgänglighet och deras effektivitet och att kunna bytas ut. Ett av de material som finns i stora mängder i Sverige och samtidigt är tekniskt möjligt att använda som SCM är lera. Lera kan bli reaktiv efter kalcinering vid temperaturer mellan 700°C och 800°C eller genom aktivering via slipning. Eftersom lera är en naturresurs och måste utvinnas kan den orsaka miljö- och ekonomiska effekter. Därför fokuserar denna studie främst på att bedöma miljö- och ekonomisk prestanda för betong som innehåller bränd lera jämfört med en konventionell betong gjord av cement. LCA och LCC används som verktyg för att identifiera och kvantifiera miljö och ekonomiska bördor/fördelar med att använda bränd lera. LCA- och LCC-resultat gör det möjligt för oss att identifiera områden med förbättringar i livscykeln för betong när det gäller miljö och ekonomisk prestation.Abstract: Cement and concrete industries in Sweden have faced significant pressure and made efforts to improve their production efficiency as well as their environmental and economic performance. One of the promising solutions has been the use of Supplementary Cementitious Materials (SCM)1, such as limestone filler, ground granulated blast slag (GGBS), fly ash and silica fume. These materials can be used to partially replace clinker in cement or cement in concrete because of their pozzolanic or latent hydraulic reactivity. However, the use of these materials depends on their local availability and their efficiency to replace. One of the materials that is available in large amount in Sweden and at the same time is technically feasible to be used as SCM is clay. Clay can become reactive after calcination at temperatures between 700°C and 800°C or by activating via grinding. Since clay is a natural resource and needs to be extracted, it may cause environmental and economic impacts. Therefore, this study mainly focuses on assessing the environmental and economic performance of concrete containing calcined clay compared to a conventional Concrete made of cement. LCA and LCC are used as a tool to identify and quantify environmental and economic burdens/benefits from using calcined clay. LCA and LCC results will enable us to identify the areas of improvements in life cycle of concrete in terms of environmental and economic performance, respectively.
Item type: