National Transport Library Research Database

BVFF Grusslitlager och stödremsa med inblandning av filler från asfaltstillverkning (BVFF Gravel road surface layers and support strips with addition of excess fillers from asphalt plants)

  • Arvidsson, Håkan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-03-01 -- 2025-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/33375
Subject(s): Abstract: Projektet går ut på att se om inblandning av filler kan förbättra vägbyggnadsmaterial av krossat berg för användning som grusslitlager och stödremsa. Material till grusslitlager och stödremsa är beroende av (relativt) höga finkornhalter. Vanligtvis krävs en iblandning av finmaterial för att krossat berg ska uppfylla TRVs krav på finkornhalt. Frågeställningen är om något grövre material (filler 0/2) får samma effekt som inblandning av rent finmaterial (0/0,063). Finmaterialet ger grusslitlager: * täthet, * bundenheten, * fukthållande egenskaper (mot damning). Vid produktion av asfalt uppstår överskott av filler. Detta överskott är svårt att hitta avsättning för. För ett mer hållbart byggande av anläggningsinfrastruktur behövs ett mer resurseffektivt nyttjande av detta överskott. Projektet ska lösa problemet genom att: * Ta fram ett antal recept på blandningar, * Utvärdera dem efter laboratorieförsök, * Välja ut lämpliga förslag, * Producera material i full skala, * Bygga provsträckor, * Utvärdera provsträckorna. Resultatet ska leda till kunskap om hur funktionen hos material till grusslitlager och stödremsa förändras med olika inblandningsnivåer av överskottsfiller från asfaltverk. Kunskapen kan användas för att revidera befintliga krav i det fall resultatet visar på att tillräcklig eller förbättrad funktion erhålls genom inblandning. Leverantörer av ballast kan använda kunskapen för att nyttiggöra överskottet av finmaterial på ett bättre sätt. Projektet ska leda till kunskap om en kostnadseffektiv produktionsmetod för inblandning av filler.Abstract: The project aims to improve the construction of road construction materials of crushed rock. This applies in particular to materials for gravel road surface layers and support strips that are dependent on (relatively) high fine grain levels. Usually, a mixture of fine material is required for crushed rock to meet TrV's requirements for fine grain content. The fine material provides gravel wear layers: tightness, the bondage, moisture-retaining properties (against dusting). In the production of asphalt, excess filler occurs. This surplus is difficult to find a provision for. For a more sustainable construction of civil engineering infrastructure, a more resource-efficient use of this surplus is needed. The project will solve the problem by: Developing a number of recipes for mixtures; Evaluating them after laboratory tests; Selecting appropriate suggestions; Producing materials at full scale; Building test routes; Evaluating the test routes. The result will lead to knowledge of how the function of materials for gravel wear bearings and support strips changes with different levels of involvement of excess fillers from asphalt plants. The knowledge can be used to revise existing requirements in case the result shows that sufficient or improved function is obtained through interference. Suppliers of aggregate can use the knowledge to make better use of the surplus of fine materials. The project will lead to knowledge of a cost-effective production method for the involvement of filler.
Item type: