National Transport Library Research Database

BIG A2022-03 InSAR - En gemensam förstudie tre parter (BIG A2022-03 InSAR - A three part pre-study)

  • Dijkstra, Jelke
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-08-01 -- 2024-07-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/18044
Subject(s): Abstract: Rikstäckande InSAR-data samlas in som en del av ett pågående projekt inom National InSAR project vid Rymdstyrelsen, som Trafikverket medfinansierar. Tillgången till dessa data ger Trafikverket stora möjligheter att övervaka de fysiska tillgångarnas prestanda under olika skeden av livscykeln. Detta projekt är upplagt som ett genomförbarhetsprojekt för att undersöka möjligheterna att använda InSAR-data för geotekniska ändamål, framför allt planering och kontrollövervakning för tillgångsförvaltning. Detta kräver att nya tekniker utvecklas för att förbättra och utvärdera InSAR-dataset, eftersom de flesta markbundna problem inte kan identifieras enbart genom mätningar av ytans deformationshastighet. Forskargruppen består av kompletterande kompetenser från tre universitet. I slutändan kommer genomförbarhetsstudien att identifiera kortsiktiga (direkt tillämpbara av Trafikverket) och medelsiktiga möjligheter (ytterligare forskning/utveckling krävs) för att använda InSAR som en del av strategier för planering, övervakning och prognostisering av linjär infrastruktur, inklusive projekt med begränsad markundersökning.Abstract: Nationwide InSAR data is gathered as a part of an ongoing project within National InSAR project with the Swedish National Space Agency which Trafikverket co-funds. The availability of this data offers great opportunities for Trafikverket to monitor the performance of the physical assets during various stages of the lifecycle. This project is set up as a feasibility project to investigate the opportunities of using InSAR data for geotechnical purposes, most importantly planning and control monitoring for asset management. This requires new techniques to be developed to enhance and evaluate the InSAR dataset as most groundborne issues are not identified with measurements on the surface displacement rate alone. The research team represents complementary skills from three universities. Ultimately, the feasibility study will identify short-term (directly applicable by Trafikverket) and mid-term opportunities (further research/development required) for using InSAR as part of monitoring and forecasting strategies for linear infrastructure, both for small and large infrastructure projects including projects with limited site investigation.
Item type: