National Transport Library Research Database

BeFo 446 - Deformation i sprickor nära tunnelkonturen och dess påverkan på injektering (BeFo 446 - Deformation in fractures close to the tunnel excavation and its effect on grouting)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-01-01 -- 2023-11-09 Registration number:
  • Trafikverket 2022/6810
Subject(s): Online resources: Abstract: Vid tunneldrift utförs förinjektering i syfte att täta vattenförande sprickor som oinjekterade kan leda in vatten till tunneln. Då tunneln drivs framåt utvecklas deformationer inom den injekterade zonen gradvis allteftersom stödet från tunnelstuffen minskar. Hur långt ut från tunneln dessa deformationer sker beror på bergkvalitet och sprickstrukturers orientering. Deformationer som utvecklas inom den injekterade zonen kan påverka injekteringsresultatet. Projektets mål är att studera hur deformationer i berget kring tunneln, och då i första hand deformationer (glidning) längs sprickplan, kan påverka den utförda injekteringen. Fokus kommer att ligga på hur sprickriktningen påverkar deformationsbilden samt hur stor en aperturförändring kan förväntas bli och följaktligen en förändring (ökning) av genomsläppligheten. Problemet avses studeras med tvådimensionell numerisk modellering, där framdriften implicit modelleras genom en reduktion av det inre mothållande trycket. Resultatet kommer kunna användas för att exempelvis ta beslut om stick, överlapp och inträngningslängd vid injekteringsdesign.Abstract: In tunnelling, pre-grouting is used to seal water-bearing fractures that can lead ingress into the tunnel. When the tunnel face advances, deformations in the rock mass are successively developed as the support from the face is reduced. How far the deformations will spread in the rock mass depend on rock quality and orientation of fractures. Deformations that occur in the grouted zone can impact the result of the pre-grouting. The goal of this project is to study how deformations in the rock mass close to the tunnel, principally deformation along fractures, can affect the pre-grouting. The focus will be on how fracture orientations will influence the deformations, and how changes in aperture will influence the ingress into the tunnel. The problem will be studied with two-dimensional numerical modelling, where the advance of the tunnel face is implicitly modelled with a reduction of the internal pressure. The results will aid in decision making of e.g. look-out, overlap and grout spread in the grouting design.
Item type: