Abstract: Projektet har som huvudsyfte att utforska pojkars respektive flickors (12-14 år) tillgång till det lokala transportsystemet avseende trygghetsaspekter i en stadsdel i Linköpings kommun. Genus och ålder är de bärande analytiska och teoretiska perspektiven i projektet.
En praktisk tillämpning av projektets forskningsresultat som ansöks för är en produktprototyp i form av en typsamling på CD-ROM där komplexa problem och lösningar kring trygghet/otrygghet i olika typer av stadslösningar visualiseras. I den åskådliggörs hur olika faktorer samverkar för att skapa trygghet/otrygghet i olika stadsmiljöer. Typologin kommer att sammanfatta forskningsresultaten på ett lättillgängligt och hanterbart sätt för planerare.
Utformning av skolprojekt om en vecka för högstadieelever, inkluderat projektbeskrivning och checklista för inventering av närmiljön (där olika faktorer som framkommit i studien och deras samspel täcks), lärarhandledning och förslag på litteratur. Skolprojektet genomförs i tre högstadieklasser på tre skolor och utvärderas. Arbetet sker som ett utvecklingsprojekt inom Pedagogiskt centrum som är ett samverkansorgan mellan Linköpings universitet och Linköpings kommun på utbildningsområdet. Skolprojekten dokumenteras och tillhandahålls kommunala samhällsplanerare.
I ett pilotprojekt har vissa av ungdomarnas förslag redan lett till åtgärder i den aktuella stadsdelen. Syftet är att testa om dessa slags skolprojekt kan bli ett inslag i grundskolan. Det sker i dialog med myndigheten för Skolutveckling och Vägverket.