Abstract: Europaparlamentet antog den 25 juni 2002 ett direktiv om bedömning och hantering av omgivningsbuller. Som en följd av detta lät EU-kommissionen utveckla gemensamma beräkningsmetoder för omgivningsbuller. För beräkning flygbuller används därför 3:e utgåvan av Dokument 29, från European Civil Aviation Conference, (ECAC Doc. 29) som i sin tur stöds av en databas (ANP) som både beskriver bullernivåer och hur ett flygplan av en given typ förväntas opereras. Vid arbete med tidigare projekt inom Centrum för Hållbar Luftfart har konstaterats att ANP-databasens beskrivning av hur flygplan opereras, i ett antal fall inte överensstämmer med hur flygplanen faktiskt opereras. Projekt ERAS föreslås därför i syfte att öka kunskapen kring hur nuvarande flygoperativ praxis skiljer sig från de teoretiska modeller som använder ANP-databasen som grund för bullerberäkning och utifrån det få kunskap om hur ankommande flygplan de facto bullrar i relation till bullerberäkningar baserade på ANP-databasen. ERAS ska också öka kunskapen om hur inflygningsvinklar som skiljer sig ± 0,5° från dagens normala inflygningsvinkel på 3,0° kan komma att påverka flygoperationella procedurer som skulle kunna vara i drift inom 10 år och därav resulterande förändringar i buller. Detta ska uppnås bland annat genom att realistiska flygoperationella procedurer för den slutliga inflygningen testas i flygsimulator med inflygningsvinklar på 2,5°, 3,0° och 3,5°. Testerna ska innefatta tio olika flygplanstyper av olika flygplanskategorier, för att säkerställa att de resulterande flygoperationella scenarierna är realistiska både på så motto att de inte omöjliggör en rationell ankomsthantering av flera olika flygplanstyper till en flygplats, samtidigt som de är buller- och bränslemässigt effektiva.