Abstract: I slänter med siltiga jordar i anslutning till Trafikverkets befintliga vägar och järnvägar (bl.a. väg 87, 925, 1069, stambanan) i Västernorrlands län, har långsamma kryprörelser identifierats (Ånäs och Johansson, 2021). Det finns ett behov av att kunna identifiera områden med risk för sådana kryprörelser, få en bättre förståelse för dessa mekanismer och under vilka förutsättningar dessa kan utvecklas till skred, vilket ger möjlighet att analysera och övervaka dessa riskområden. Kryprörelser anses kunna uppstå på grund av förändrade portrycksförhållanden (både negativa och positiva) och förändrade temperaturförhållanden, vilka båda förändras i och med den pågående klimatförändringen. Denna förstudie syftar till att beskriva problematiken baserat på svenska och internationella erfarenheter, översiktligt redogöra för möjligheter att analysera jordens beteende vid krypning genom numerisk modellering och avancerade laboratorieförsök samt att beskriva vilka övervakningssystem som kan vara lämpliga i identifierade riskområden. Nyttan för TrV är att få kunskap om mekanismerna bakom dessa långsamma rörelser, var de uppkommer och varför de utvecklas till långsamma skred, samt att få förslag på lämpliga övervakningssystem. Detta ger TrV möjlighet att identifiera, analysera och övervaka potentiella riskområden med såväl befintlig infrastruktur som där väg/järnväg planeras. Problemen kommer att öka på grund av klimatförändringarna.Abstract: In slopes with silty soils, adjacent to roads and railways in the Västernorrland County, slow creep movements have been identified. There is a need to identify areas at risk of such creep movements and under what conditions these can develop into landslides. Creep movements are considered to occur due to changing porewater conditions (both negative and positive) and changing temperature conditions, which both change due to the ongoing climate change.
This pilot study aims to describe the problem based on Swedish and international experiences, to outline possibilities to analyse the soil behaviour during creep through numerical modelling and advanced laboratory experiments, and to describe which monitoring systems may be suitable in identified areas at risk. For TrV this will gain knowledge about the mechanisms and where and why “slow” landslides occur and to get suggestions for appropriate monitoring systems. To predict risks for new road/railway construction and existing facilities. The problems will increase due to climate change.