National Transport Library Research Database

Bättre metoder att beskriva hälsovinster av minskad luftföroreningsexponering från vägtrafik (Better method to calculate health effect of reduced exposure to air pollution from road traffic)

Sponsors, duration, budget: 2020-08-08 -- 2022-08-08 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2020/25123
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet innebär en samordning och vidareutveckling av nuvarande beräkningsmodell i ASEK avseende hälsokostnader för vägtrafikens luftföroreningar samt Trafikverkets modell för DALYs tillskrivna vägtrafikens luftföroreningar. Metoderna bygger idag på olika exponeringsmått och exponerings-responsantaganden för vilket projektet ska föreslå lösning som gör att beräkningarna kan göras med samma dataunderlag (främst befolkningsexponering) och så att resultaten baseras på samma antaganden (främst inkluderade exponerings-responssamband). Projektet ska även föreslå hur ASEK respektive DALY-beräkningarna kan inkludera ytterligare hälsoeffekter (som motsvarar icke försumbara konsekvenser), samt föreslå metodik att hänsyn dels till befolkningens exponering på andra platser än vid bostaden (främst arbetsplats- och handelsområden), dels exponering under arbetspendling (särskilt oskyddade trafikanter). Abstract: This project aims to streamline and further develop the current ASEK model to calculate societal health cost for air pollution from road traffic and the model for estimation of DALYs associated with exposure to air pollution from road traffic. As it is today, these two methods are based on different exposure variables and different exposure-response assumptions, why the project will propose a solution where these calculations can be made with the same input data (especially population exposure) and produce results built on the same assumptions (especially exposure-response functions). This project will also propose how air pollution costs in ASEK and DALY calculations can include additional health outcomes (corresponding to significant impacts), and present a method to incorporate the population exposure from both other locations than at home (especially at work and in shopping areas), and from commuting to and from work (especially active transport).
Item type: