National Transport Library Research Database

Läsbarhet av lysande VMS i jämförelse med reflexfolie (Readability of variable message signs in comparison with reflective foil)

  • Grumert, Ellen
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-05-01 -- 2025-02-15 Registration number:
  • Trafikverket 2022/34645
Subject(s): Online resources: Abstract: Lysande Variabla Meddelande Skyltar (VMS) som visar olika vägmärken blir allt vanligare vid vägarbeten. Storleken på VMS:en begränsar vilka mått ett vägmärke som visas kan ha och vilken textstorlek det kan vara på dess tilläggstavla. När lysande vägmärken placeras på fordon finns det även en begränsning i hur stor en VMS kan vara. Det är därför viktigt att veta vilka mått och vilken textstorlek ett lysande vägmärke som minst kan ha, för att säkerställa en tillräcklig läsbarhet. I dagens författningar görs ingen skillnad på storlekar om vägmärken är i reflexutförande eller som lysande vägmärken. Men det skulle kunna vara så att läsbarhet av lysande VMS skiljer sig från läsbarhet av vägmärken med reflexfolie. Det saknas idag kunskap och underlag för att kunna avgöra huruvida så är fallet. Ett vanligt förekommande vägmärke vid arbete på väg är F25 Körfält upphör. De krav som ställs idag på reflexfolie är att storleken stor används vid arbete på väg. Dessa krav gäller även för lysande VMS, men det skulle kunna vara så att måtten kan minskas och fortfarande uppfylla kraven på läsbarhet. I det här projektet vill vi undersöka vilka mått ett lysande vägmärke behöver ha för att ha minst samma läsbarhet som ett vägmärke utfört med reflexfolie i storlek stor, då dessa visar F25 Körfält upphör. Detta görs genom en kontrollerad läsbarhetsstudie, samt en verifieringsstudie i verklig trafikmiljö. Resultaten från projektet ger underlag till Trafikverket för att kunna bedöma vilka krav som ska ställas på mått för lysande VMS. För Transportstyrelsen ger resultaten underlag till kommande arbete med författningar som gäller vägmärken i reflexutförande och lysande vägmärken.Abstract: Electronic variable message signs (VMS) that display different road signs are used more and more at roadworks. The size of the VMS limits what dimensions a displayed road sign can have, as well as the text size on the additional board (“tilläggstavla”). When road signs on VMS are placed on vehicles, there is also a limit to how large a VMS can be. It is therefore important to know what dimensions and what text size a road signs on VMS at least can have, to ensure sufficient readability. In the regulations of today, no difference in size is made with respect to whether the sign is made of retroreflective sheeting or as a VMS. However, it could be the case that the legibility of VMS signs differs from the legibility of signs with retroreflective sheeting. Today, there is a lack of knowledge for determining whether this is the case or not. A road sign frequent at road works is F25 ”Körfält upphör” (lane discontinues). The current requirements on retroreflective sheeting is that the size ”large” is used at road works on highways. These requirements also apply to electronic VMS, although it might be that the dimensions could be made smaller and still fulfil the requirements of legibility. In this project we want to investigate what dimensions an electronic VMS needs to have to have at least the same legibility as a retroreflective road sign in the dimension ”large”, when the signs are showing F25. This is investigated by conducting a controlled legibility study, as well as a verification study on road in a real traffic environment. The results of the project will provide materials for the Swedish Transport Administration to evaluate what requirements should be made on dimensions for electronic VMS. For the Swedish Transport Agency, the results will provide materials for upcoming work with regulations related to road signs with retroreflective sheeting and electronic VMS.
Item type: