Abstract: Projektet utvecklar ny kunskap för att möjliggöra så att avfall som ska materialåtervinnas utomlands i största möjliga mån transporteras via sjöfart. I takt med ökade krav på materialåtervinning kommer transportefterfrågan på långväga transporter av avfall att öka eftersom det för många material inte finns materialåtervinningsanläggningar i Sverige. En ökad materialåtervinning innebär stora miljöfördelar men kan samtidigt medföra negativa effekter från det ökade transportarbetet. För att minimera dessa negativa effekter krävs energi- och klimateffektiva logistiklösningar. Avfall är en varugrupp som lämpar sig särskilt väl för trafikslaget sjöfart eftersom det rör sig om lågvärdigt gods som tillåter en längre transporttid (Vierth m.fl., 2014). Projektet består av tre delar: 1) kartläggning av avfallsvolymernas storlek och beskaffenhet samt förutsättningar för att nyttja sjöfart för svensk export av avfall. 2) utveckling av logistiklösningar som möjliggör att en så stor andel som möjligt av de avfallsvolymer som kan materialåtervinnas utomlands går sjövägen. I detta sammanhang tydliggörs även hamnens roll i termer av affärsmodeller, samordning, resurser och kompetens. 3) utvärdering av logistiklösningar med avseende på miljöeffekter, tjänstekvalitet, kostnader, kapacitet och kundkrav. Logistiklösningar kommer även att jämföras med andra transportalternativ såsom att använda lastbil och/eller järnvägslösningar. Projektgruppen består av forskaraktörer (VTI, SSPA) såväl som representanter från hamnnäringen (Norrköpings hamn, Hallands hamnar, Oslo hamn) och avfalls- och återvinningsbranschen (Avfall Sverige, Kretslopp och Vatten, Ragnsells, Rockwool Firesafe insulation). Flera av de hamnar som ingår i projektet arbetar redan idag med avfalls- och återvinningsbranschen rörande import av avfall och ser därför en stor potential i att samarbeta också gällande exporten. Avfalls- och återvinningsaktörerna som deltar i projektet har sett en tydlig kundtrend på ökade krav på materialåtervinning av det material som kunden lämnar ifrån sig. För att kunna tillfredsställa dessa krav är kostnadseffektiva transportlösningar av avgörande betydelse eftersom materialvärdet hos avfall typiskt är lågt. Projektgruppen har goda förutsättningar att bygga upp energieffektiva logistiklösningar som samtidigt möter ökade krav på cirkulär ekonomi.
Abstract: The project develops new knowledge to enable waste that is to be recycled abroad as far as possible to be transported via shipping. In step with increased demands for material recycling, the transport demand for long-distance transport of waste will increase because for many materials there are no material recycling facilities in Sweden. Increased material recycling entails great environmental benefits, but can at the same time lead to negative effects from the increased transport work. To minimize these negative effects, energy- and climate-efficient logistics solutions are required. Waste is a product group that is particularly well suited for the type of traffic, as it is low-quality goods that allow a longer transport time (Vierth et al., 2014). The project consists of three parts: 1) mapping of the size and nature of the waste volumes and the conditions for using shipping for Swedish exports of waste. 2) development of logistics solutions that enable as large a share as possible of the waste volumes that can be recycled abroad go by sea. In this context, the role of the port is also clarified in terms of business models, coordination, resources and competence. 3) evaluation of logistics solutions with regard to environmental effects, service quality, costs, capacity and customer requirements. Logistics solutions will also be compared with other transport alternatives such as using a truck and / or railway solutions. The project group consists of research actors (VTI, SSPA) as well as representatives from the port industry (Port of Norrköping, ports of Halland, port of Oslo) and the waste and recycling industry (Avfall Sverige, Kretslopp och Vatten, Ragnsells, Rockwool Firesafe insulation). Several of the ports included in the project are already working today with the waste and recycling industry regarding the import of waste and therefore see great potential in cooperating also with regard to exports. The waste and recycling actors participating in the project have seen a clear customer trend of increased demands for material recycling of the material that the customer leaves behind. In order to be able to satisfy these requirements, cost-effective transport solutions are of crucial importance because the material value of waste is typically low. The project group is well placed to build up energy-efficient logistics solutions that at the same time meet increased demands on circular economy.