Abstract: Den digitala och tekniska utvecklingen med Automatisering, Elektrifiering, och Digitalisering (AED) kan komma att förändra samhället. Det möjliggör nya mobilitets- och logistiktjänster, det påverkar markanvändningen, människors boende och företags lokaliserings- och logistikbeslut och det påverkar dessutom person- och godstransport-systemen genom förändrad tillgänglighet och väsentligt lägre transportkostnader som i sin tur kan förstärka utvecklingen.
Syftet är att fördjupa kunskapen om systemeffekter och systemdynamik från digitaliseringen och den tekniska utvecklingen på näringslivets logistik- och transportsystem, inklusive hur det påverkar transport- och trafikvolymer på den statliga infrastrukturen. Syftet är dessutom att utveckla analysverktyg som kan bistå Trafikverket i att ta fram alternativa prognoser, samt att besvara frågeställningar kring strategier och policies för att nå Trafikverkets hållbarhetsmål.
Projektet använder metoder som baseras på systemtänkande och System Dynamics för att beskriva de dynamiska sambanden. Projektet är ett doktorandprojekt som löper över fyra år.
Abstract: The digital and technical development with Automation, Electrification, and Digitalization (AED) will likely change the society. AED enables new mobility and logistics services, and it will impact land use, people’s behaviour and companies decisions on location and logistics. Furthermore, it will impact the people and goods transport systems through changed accessibility and lower transport costs. This in turn will speed up the development. The aim of IMPACT_AED is to develop the knowledge about system effects and system dynamics from AED on the logistics and transport systems, including how transport and traffic volumes on the national road infrastructure is affected. The aim is also to develop an analysis tool that can support Trafikverket in the development and exploration of alternative prognoses, and to investigate strategies and policies that could be applied to reach trafikverkets sustainability goals. The project will rely on methods based on systems thinking and System Dynamics to describe the dynamic relationships. The project is a PhD project that runs over four years.